Scandlines investeringar ger resultat

Report this content

Under de senaste månaderna har Scandlines investerat över 150 MSEK i färjorna mellan Helsingborg och Helsingör. Nu är samtliga färjor färdigrenoverade och resultatet har dels blivit mycket nöjdare kunder – och ett trendbrott i konkurrensen med Öresundsbron.

– Vi märker en markant skillnad i kundnöjdhet och nu sätter hela 92 % av våra kunder högsta eller näst högsta poäng för service och kvalitet, säger Henrik Rørbæk, Linejchef, Helsingborg-Helsingör. Det visar att den omfattande satsning och investering vi gjort på HH-linjen är rätt.

Det är samtliga fyra färjor Hamlet, Tycho Brahe, Aurora och Mercandia IV som nu är färdigrenoverade och modernt upprustade inför den förväntade sommarruschen på en av Europas mest trafikerade färjleder.

– För många är färjeöverfarten en välkommen paus på väg ut i Europa och vi vet att man uppskattar överfarten mer än någonsin, säger Henrik Rørbæk. Detta är också viktigt för alla pendlare över sundet som använder överfarten flera gånger i veckan.

För första gången sedan Öresundsbron öppnade är maj också den månad då Scandlines tar marknadsandelar på trafiken av bilar och lastbilar över sundet. Även om det är mycket marginellt så är det ett historiskt trendbrott. Sedan öppnandet av Öresundsbron har Scandlines tappat marknadsandelar månad för månad när det gäller bilar och lastbilar.

– I en svag marknad där volymerna generellt viker är vi nöjda med att kunna konkurrera med Öresundsbrons aggressiva prissättning. Förhoppningsvis visar det att de investeringar vi gjort kommer att löna sig även på längre sikt – inte minst genom fler och nöjda kunder, säger Henrik Rørbæk.

En annan viktig anledning till att Scandlines står sig bra in konkurrensen är att man ökat frekvensen till var 15:e minut samt 20 minuters överfartstid, och det innebär att det alltid ligger en färja i Helsingborg eller Helsingör.

Fakta
Under maj, 2012, transporterade Scandlines 704 000 passagerare, 144 800 bilar och 32 800 lastbilar.

Scandlines
Helsingborg, 19 juni, 2012

För ytterligare information kontakta linjechef Henrik Rørbæk, tel 042 18 60 55 .