Scania Sverige stärker samverkan med påbyggare för slagkraftigt erbjudande av kompletta bussar

Report this content

I en ny strategi för att stärka konkurrenskraften på den svenska marknaden erbjuder Scania kompletta fordon i samverkan med ledande påbyggare.
– Vi ansluter oss därmed till den busstrategi som utmärkt Scanias bussverksamhet i andra delar av världen där vi alltid sökt de bästa kundlösningarna i samverkan med de främsta externa påbyggarna, säger Johan Ekberg, bussförsäljningschef på Scania Sverige.

Scanias karosstillverkning i Polen av Scania Citywide och Scania Interlink avvecklas våren 2024 men företaget kommer fortsätta att erbjuda marknadens bredaste utbud av kompletta bussar med drivlinor för förnybara drivmedel – biogas, HVO, RME och el
Först ut i Scanias senaste elbussplattform, som lanserades i oktober på mässan Busworld, är 2-axliga lågentrébussar. Bussarna erbjuds i två varianter: en med fyra batterier för en installerad kapacitet på 416 kWh och en variant med fem batterier för en kapacitet på 520 kWh. Under optimala förhållanden motsvarar detta en räckvidd på upp till 50 mil. Scanias egenutvecklade elmotorer har förbättrats med ett nytt integrerat kylsystem och ett uppgraderat styrsystem som anpassats till de högst ställda kraven på IT-säkerhet.
I samverkan med Northvolt erbjuder Scania bland marknadens mest hållbara batterier med säkrade leverantörskedjor. Battericellerna från Northvolt monteras till batteripack i Scanias nya batterifabrik i Södertälje.
För att kunna tillgodose olika kundkrav kommer Scania att samverka med ett antal utvalda påbyggare med hänsyn bland annat till geografisk närhet, volym och kostnad. Scania tar givetvis fullt ansvar för produkterna och sköter dialogen med påbyggarna. Detta innebär också ett fullt ansvar för service och reservdelar inom ramen för Scanias omfattande nät av verkstäder i Sverige.
– Scania har lång erfarenhet av att jobba med ledande påbyggare och i kombination med vårt chassi kan vi tillsammans skapa ett konkurrenskraftigt erbjudande av kompletta bussar till kunder i Sverige, sammanfattar Johan Ekberg.

För mer information, vänligen kontakta:
Hans Strömberg, PR och Press, Scania Sverige
Telefon: 070-088 35 52, E-post: hans.stromberg@scania.com