Scanias ellastbilar banar väg för ett klimatneutralt Jula

Report this content

Åkeriet EcoLink i Skara har på uppdrag av Jula Logistics tecknat ett ramavtal med Scaniaåterförsäljaren Toveks Lastbilar om leverans av 20 ellastbilar för regionala transporter.

.– Det känns oerhört spännande att ligga i framkant, säger Pontus Sahlgren, VD för EcoLink.

Detta är Scanias hittills enskilt största beställning av ellastbilar i Sverige.

– Att EcoLink och Jula Logistics gör en så pass stor satsning är en tydlig markering i transportbranschen. Ett större skifte till elektriska och fossilfria vägtransporter är definitivt på gång och det ska bli intressant att följa EcoLink och Jula Logistics i sin omställning med hjälp av våra elektriska lastbilar, säger försäljningsdirektör Niklas Engholm, Scania Sverige.

Toveks lastbilar har ett mångårigt samarbete med EcoLink som kontinuerligt har förnyat sin lastbilsflotta med fem till tio Scaniafordon årligen. Senast levererades 15 nya lastbilar.

– Ramavtalet innebär ett stort steg såväl för kunden som för oss, förklarar försäljningschef Fredrik Magnusson, Toveks Lastbilar. Vi har tidigare sålt enstaka ellastbilar men nu handlar det om ett helt annat skarpt läge. Nu är vi på riktigt inne i elektrifieringen.

Sedan 2022 har Jula Logistics deltagit i ett pilotprojekt i samverkan med Scania. Företaget har två eldrivna 32-metersekipage – med totalvikt för last och släp på upp till 64 ton – i drift. Fordonen transporterar vardera två containrar från den intermodala terminalen i Falköping, dit gods anländer per tåg från Göteborgs hamn, för vidare distribution i Västra Götaland. Genom att övergå till eldrift för tunga och långa lastbilsekipage har Jula kunnat minska energi och utsläpp med 70 procent per transporterad enhet.

– Vi har utvecklat dessa fordon tillsammans med Scania och de har fungerat bra från första dagen, berättar Lennart Karlsson, VD för Jula Logistics.

Jula har som övergripande målsättning att vara klimatneutralt 2030, vilket då även innefattar klimatneutrala transporter. Att integrera Scanias ellastbilar i logistikkedjan är ett led i denna strävan.

– Detta är bara de senaste inslaget i vår satsning på hållbarhet sedan lång tid tillbaka, säger Lennart Karlsson. I tio år har vi haft tågpendeln mellan Göteborg och Falköping. Vi har hela tiden drivit fossilfria transporter samtidigt som vi har investerat i laddinfrastruktur och solceller för billigare el.

De tillkommande elfordonen från Scania kommer dels att transportera gods från Falköping till Julas centrallager i Skara, dels distribuera gods för den majoritet externa kunder som nyttjar tågpendeln.

– Vi vill utnyttja fordonen i de relativt gynnsamma avstånden i vårt närområde. Vi kan köra tre–fyra turer om dagen och med tvåskift det dubbla.

De aktuella ellastbilarna är 3-axlade dragbilar med R-hytt, elmaskin på 400 kW (~540hk) och för tågvikter upp till 64 ton. Installerad batterikapacitet är 624 kWh och är Scanias egentillverkade NMC batterier. Scanias batterier har en hög energidensitet och är anpassade för låga temperaturer med en laddeffekt upp till 375 kW.

För mer information, vänligen kontakta:

Hans Strömberg, PR & Press, Scania Sverige

Tel: 070 – 088 35 52, e-post: hans.stromberg@scania.com