Världspremiär för elektrifierad 6x4 timmerlastbil med kran

Report this content

Scanias nya helelektriska timmerlastbil får världspremiär på Elmia Lastbil 21–24 augusti. Den tandemdrivna ellastbilen är byggd för att klara skogstransporter på upp till 72 ton.

Sedan 2022 testas en tidigare version av Scanias ellastbil i transporter mellan SCA:s terminal i Gimonäs och Obbola pappersbruk. Nu utvidgas alltså skogstransporterna med den senaste generationen av Scanias ellastbil.

Den nya serietillverkade ellastbilen är 3-axlad med R-hytt och utrustad med en elmaskin på 450 kW (~610 hk) kontinuerlig effekt. Installerad batterikapacitet är 624 kWh och är Scanias egentillverkade NMC-batterier. Scanias batterier har en hög energidensitet och är anpassade för låga temperaturer med en laddeffekt upp till 375 kW. Räckvidden, även med de tunga timmerlasterna, beräknas ligga på cirka 20 mil inklusive lastning med egen kran i skogen.

Den aktuella lastbilen kommer att köras av Rolf Lövgren Åkeri & Entreprenad för SCA:s räkning med start under hösten och blir en av 12 ellastbilar som ingår i forsknings- och innovationsprojektet TREE, som samordnas av Skogforsk i samverkan med Scania och Sveriges stora skogsföretag. Skogstransporterna står idag för närmare en femtedel av godstransporterna på de svenska vägarna. Skogsindustriernas vision är att hälften av alla nya lastbilar som köps av skogsindustrin 2030 ska vara elektrifierade. Skogen blir därmed ett laboratorium för utbredd elektrifiering av vägtransporterna.

Med rätt förutsättningar blir totalkostnaderna för eldrift i förhållande till dieseldrift snarlika, enligt Scanias beräkningar. Då är det viktigt att elfordonen kan dra nytta av fördelaktiga energipriser samtidigt som åkerierna får tillförlitliga transportuppdrag över längre tid för att kunna räkna hem investeringen.
– Vi står nu inför ett brett genombrott för eldrift i de tunga lastbilstransporterna. Vi kan nu visa hur sektorer som tidigare ansetts som svåra att elektrifiera också kan anamma fossilfria transporter. Det är glädjande att den svenska skogsindustrin går i spetsen för denna omställning, säger Niklas Engholm, försäljningsdirektör på Scania Sverige.