• Scanpack/

Varumärkesfrågan het på Nordens största förpackningskonferens i Göteborg i november

Report this content

Pacsem, Nordens största förpackningskonferens, sätter i år fokus på varumärke och förpackningar. Konferensen arrangeras för trettonde gången, 29-30 november 2011, och hålls för första gången i Göteborg.
– Vi vill nå ut till både varumärkesägare och förpackningsföretag i hela Sverige och tror att fler besökare kan vara med när vi är i Göteborg, säger Sandra Eriksson, vd för The Packaging Arena som står bakom Pacsem.

Pacsem, Nordens största förpackningskonferens, lyfter vikten av att tänka varumärke i förpackningsutvecklingen med temat ”Förpacka ditt varumärke”. Medverkande företag är bland andra välkända varumärken som Coca Cola, Faraday Packaging och Löfbergs Lila.

– Just nu är varumärkesfrågan het i förpackningsbranschen eftersom själva förpackningen skapar en relation till slutkunden. Förpackningen kommunicerar och är det medel som varumärkesägarna har för att sticka ut ur mängden och nå ända fram till kunden, säger Sandra Eriksson, vd för The Packaging Arena.

En annan nyhet är att Pacsem i år arrangeras tillsammans med Scanpack 2012 och branschtidningen Packmarknaden. Samtidigt flyttar evenemanget till Svenska mässans lokaler i Göteborg istället för att som tidigare år arrangeras i Karlstad.

– Jag tror att hela branschen kommer att uppskatta att Pacsem går i samma stad som Scanpack 2012. För oss var det självklart att vara med och arrangera Pacsem, det blir nästan som ett startskott inför mässan i oktober nästa år, säger Anna Lena Friberg, projektledare för Scanpack 2012.

– I Värmland har vi en bred representation av massa- och pappersindustri, grafisk industri, reklam, design och forskning. Genom att flytta konferensen hoppas vi nå fler och större förpackningsföretag och varumärkesägare samt företag kopplade till bland annat logistik. Pacsem är en konferens som hela tiden strävar efter att behandla det nyaste i branschen genom att lyfta nya intressanta företag och människor. Nu förnyar vi även platsen, säger Sandra Eriksson.

Pacsem räknar med drygt 250 besökare i år. På kvällen 29 november delas även utmärkelsen Packaging industri Award ut av Packmarknaden.

För ytterligare information
Anna Lena Friberg, projektledare, Scanpack, 031-708 80 68, annalena.friberg@svenskamassan.se
 Sandra Eriksson, vd, The Packaging Arena, 054-203873, sandra.eriksson@packagingarena.com

Scanpack, Nordens största förpackningsmässa, träffas branschens intressenter för att nätverka och göra affärer. Här möts beslutsfattare och nyckelpersoner under fyra dagar för att utbyta kunskap, idéer och hitta nya affärsmöjligheter inom branschen. Scanpack, 23-26 oktober 2012 i Göteborg, arrangeras av Svenska Mässan. www.scanpack.se