Filmhuvudklippare erkänns som upphovspersoner i nytt kollektivavtal

Fackförbundet Scen & Film har tecknat ett nytt kollektivavtal med Medieföretagen gällande film-, tv- och videoinspelning. Den stora förändringen i avtalet är att titeln ”huvudklippare” lyfts in som royaltyberättigad yrkestitel, och därmed får del av de upphovsrättsliga ersättningarna.

- Det är en stor framgång att huvudklipparna äntligen erkänns som upphovspersoner och därmed får del av de upphovsrättsliga ersättningarna. Det har varit en lång kamp och tuffa förhandlingar som äntligen nått resultat, säger Simon Norrthon, förbundsordförande i Scen & Film.

Den nya yrkestiteln i avtalet avser den eller de filmklippare som bär det övergripande konstnärliga ansvaret för en tv-series eller en films klippning. Jämförelse kan göras med andra så kallade A-funktioner inom film- och TV-produktion, till exempel scenografer eller A-fotografer, som är konstnärligt ansvariga för det slutliga resultatet inom sitt område.

- Scen & Film har länge arbetat hårt för att få in huvudklippare, maskdesigner och ljuddesigner i avtalet – konstnärliga yrken som alla borde vara royaltyberättigade. Därför är det en stor besvikelse att arbetsgivarmotparten inte ger samma erkännande till maskdesigner och ljuddesigner. Kampen för mask och ljud går vidare, säger Simon Norrthon.

Kollektivavtalets löner och ersättningar till medlemmar i Scen & Film höjs i nivå med märket. Lönerna höjs med 4,0% avtalets första år och 3,3% avtalets andra år.

Parterna kommer även fortsatt att prioritera arbetsmiljöarbetet och planerar gemensamma aktiviteter i samarbete med Prevent. En handbok rörande arbetsmiljö inom filmproduktion är under omarbetning, då den även ska omfatta de nya regleringarna kring organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA).

Avtalet är tvåårigt och gäller från 1 juni 2023 till 31 maj 2025.

Kontakt Fackförbundet Scen & Film