Gränsen om 50 personer kvarstår

Restriktionerna om högst 50 personer för allmän sammankomst kvarstår tills vidare. Anledningen är att smittspridningen just nu ökar påtagligt i vissa regioner. Det meddelade regeringen vid en presskonferens i dag.

- Jag har full förståelse för regeringens oro över det ökade smittläget, men det är beklagligt att kultur och evenemang fortsatt måste hållas stängda i och med det godtyckliga regelverk som nu råder. Arrangörerna borde ges ansvar att på jämlika grunder anordna smittsäkra evenemang. Vår bransch har en stor vana att hantera publik på ett säkert vis, därför är beskedet oerhört nedslående, säger Simon Norrthon, ordförande i Teaterförbundet för scen och film.

- Det försätter scener, biografer och andra arenor i en svår ekonomisk situation. Nu blir det extra viktigt att de statliga stöden kvarstår, till exempel att omställningsstödet och möjligheterna till korttidsarbete finns kvar. Det nya omsättningsstödet till enskilda näringsidkare måste också anpassas så att det blir träffsäkert. Det handlar om att hålla tusentals företag och arbetstillfällen vid liv, säger Simon Norrthon.

Kontakt Teaterförbundet för scen och film

simon.norrthon@teaterforbundet.se

ase.axberg@teaterforbundet.se