Helsingborgs stadsteater: Hearing innan ny omorganisation

Kommunstyrelsen i Helsingborg fattade i fredags ett beslut om att administrationen på Stadsteatern i Helsingborg och Konserthuset ska samordnas.

- Stadsteatern har nyligen genomgått en stor omorganisation, personalnedskärningar och en utlokalisering av biljettförsäljningen till Dunkers Kulturhus med mera. Det är dags att skapa arbetsro och utvärdera vad dessa stora förändringar lett till innan man går vidare med en ny genomgripande omorganisering, säger Anna Carlson, ordförande för Teaterförbundet.

- Man bör dra lärdom av de problem som drabbat teatern efter de förändringar som redan genomförts. Sammanslagningar av den föreslagna typen leder inte alltid till den ökade effektivitet som man föreställt sig. Och att den konstnärliga utvecklingen inte gynnas av besparingar är ett välkänt faktum, säger Anna Carlson.

- Det är viktigt att så mycket kompetens som möjligt finns kvar på stadsteatern och att den används på bästa sätt, att arbetsmiljön är god och att det finns utvecklingsmöjligheter för personalen, fortsätter Anna.

- Vi som arbetar i Teaterförbundets lokalavdelning på Helsingborgs stadsteater har efterfrågat en hearing när det gäller frågan om hur sammanslagningen kan belysas och diskuteras ur både personalens och kulturkonsumenternas perspektiv. Vi hoppas att våra politiker nappar på den idén innan det slutgiltiga beslutet tas, säger Cecilia Borssén, förtroendevald.

- Vi förutsätter också att våra politiker gör ordentlig riskbedömning och konsekvensanalys av förslaget innan man går till beslut, fortsätter Cecilia.

Det är kommunfullmäktige som har sista ordet i frågan.

Beslutet som kommunstyrelsen fattat tar sin utgångspunkt i den konsultrapport som beställts av Helsingborgs stad. I rapporten, författad av Navet AB, föreslår konsulterna att funktioner som ekonomi, administration och personal ska slås samman för kulturverksamheterna i staden.

Mer information:
Anna Carlson, ordförande, 070 070 585 22 83