Lokala fackstyrelsen på Stockholms stadsteater avgår i protest

Hela styrelsen i Teaterförbundets lokalavdelning på Stockholms stadsteater lämnar sina uppdrag den 23 februari. Bakgrunden är att det inte finns några förutsättningar för att bedriva ett fungerande lokalt fackligt arbete.

- Jag beklagar att avdelningsstyrelsen avgår men jag stöder och respekterar deras beslut, säger Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet.

- Enligt kollektivavtalet ska arbetsgivaren samverka med det lokala facket om en rad frågor, men våra förtroendevalda upplever att det finns en tydlig förhandlingsovilja från arbetsgivarens sida, berättar Anna.

Stadsteaterns många publika och konstnärliga framgångar ursäktar inte en alltför högt uppdriven produktionstakt och en bristande samverkan. ”Det lokala fackliga arbetet är en viktig resurs för utvecklingen av scenkonstinstitutionerna” heter det i kollektivavtalet, som Teaterförbundet och arbetsgivarna gemensamt undertecknat. Det kan inte bara vara ord utan måste omsättas i konkret handling.

- Vi kan konstatera att kollektivavtalet på institutionsteaterområdet, som innehåller en mängd branschanpassade regler om t.ex. arbetstider, ersättningsnivåer och anställningsformer, i princip fungerar på alla andra institutionsteatrar i Sverige.  Här utmärker sig Stockholms stadsteater på ett negativt sätt, säger Lars Åström, förhandlingschef.

- Med anledning av att den lokala fackstyrelsen har avgått kommer vi omedelbart att ta kontakt med arbetsgivarorganisationen Svensk Scenkonst för att diskutera den uppkomna situationen, med målsättningen att få igång en fungerande lokal samverkan, säger Lars Åström.

Stadsteatern hamnade näst sist i Stockholms stads ”Nöjd medarbetar-index” för år 2009. Medarbetar index baseras på den medarbetarenkät som Stockholms stad sände ut till alla staden förvaltningar och bolag (49 stycken totalt).  Frågorna i enkäten handlade bl.a. om organisation, ledarskap, delaktighet, arbetsbelastning och hälsa.

Anna Carlson, ordförande, tel 070 585 22 83
Lars Åström, förhandlingschef, tel 070 322 16 75