Mika Romanus ny förbundsdirektör på Teaterförbundet /för scen och film

-         Det är med stor glädje jag kan välkomna vår nya förbundsdirektör, Mika Romanus, en topprekrytering, säger Teaterförbundets ordförande Anna Carlson. Mika äger stor kunskap om det kulturpolitiska området och känner väl villkoren för våra medlemmar. De som arbetar professionellt inom scen- och filmområdet står inför stora utmaningar och med Mika i organisationen kommer Teaterförbundet stå starkt rustat att möta dessa.

Mika Romanus arbetar idag som enhetschef och stf. generaldirektör på Kulturrådet inom Enheten för scen, musik, bild och form. Hon har tidigare arbetat med kulturpolitiskt strategiska frågor för flera uppdragsgivare både nationellt och internationellt, och har också erfarenhet från produktion och agentverksamhet.

-         Ett vitalt kulturliv kan inte existera utan konstnärliga produkter. Det kräver hårt arbete från flera viktiga yrkesgrupper. Att arbeta för bättre villkor för dessa personer är oerhört angeläget. Jag ser mycket fram emot mitt nya uppdrag, säger Mika Romanus.

Mika Romanus tillträder den 1 januari 2016, då nuvarande förbundsdirektör Jaan Kolk går i pension.

Anna Carlson, ordförande, 070-585 22 83

Åse Axberg, kommunikationsansvarig, 070-598 12 67