Ny kulturminister på plats

I dag presenterade Sveriges nya regering av statsminister Ulf Kristersson. Till ny kulturminister utsågs Parisa Liljestrand.

- Den nya kulturministern har ett viktigt uppdrag framför sig att arbeta för ett starkt och levande kulturliv som kommer hela Sverige till del, och vi ser fram emot att samverka och stötta i detta arbete, säger Simon Norrthon, förbundsordförande för fackförbundet Scen & Film.

- Det är viktigt att kulturen är fri och att principen om armlängds avstånd gäller. Men utan resurser är ingen fri. Därför är det avgörande att den nya kulturministern arbetar för en ordentlig finansiering för kulturområdet. Kultur- och live-branscherna lider fortfarande av pandemins effekter och behöver ekonomiska stöd för att nå samma nivåer som tidigare, säger Simon Norrthon.

De yrkesverksamma inom scen- och filmbranschen är i hög grad visstidsanställda, många är egenföretagare. De måste få samma rättigheter och villkor som övriga arbetsmarknaden; rätt att vara sjuka, rätt att vara föräldralediga, rätt till a-kassa.

- Scen & Film uppmanar den nya kulturministern att ta vara på de många goda förslag som finns i den återstartsutredning för kulturen som presenterades förra hösten, säger Simon Norrthon.

Kontakt Fackförbundet Scen & Film