Nytt avtal reglerar digitala medier

Många scenkonstinstitutioner vill kunna lägga ut föreställningar på webben eller visa dem på e-bio. Nu finns nya regler om vad som ska gälla för de medverkande på plats i kollektivavtal med Svensk Scenkonst.

Det nya avtalet innebär att de medverkande får en ersättning om teatern sänder ut en inspelad föreställning via t.ex. internet eller genom Folkets hus och parkers digitala nät. Ersättningen betalas in till Teaterförbundets rättighetsbolag Tromb, som sedan fördelar ersättningarna vidare till de medverkande.

Den del i kollektivavtalet som gäller digitala medier är ett försöksavtal som gäller från den 1 januari 2011.

I det nya kollektivavtalet regleras också löner och villkor för de anställda på landets institutionsteatrar. Nivån i avtalet ligger i linje med övriga arbetsmarknaden med löneökningar på 2,6%  under en 18-månadersperiod. Därutöver finns ökade pensionsavsättningar från 4,3 till 4,5% av lönen. Avtalet innehåller också förbättringar för regissörer, kostymtecknare, scenografer och koreografer som jobbar på institutionsteatrarna.

Mer information:
Lars Åström, förhandlingschef, telefon 070  322 16 75