Passivitet hotar scenkonsten och filmen

Vid sidan av den redan aviserade positiva utbyggnaden av Skapande skola, finns inga nya besked i regeringens kulturbudget. Detta samtidigt som scenkonsten, både institutionerna och det fria kulturlivet, lever under knappa villkor som slår både mot verksamheterna och de professionellt yrkesverksammas villkor. Det finns också en stor oro när det gäller den framtida filmpolitiken.

Ett särskilt bekymmer är hantering av pensionerna på scenkonstinstitutionerna. Det har länge varit regeringens sorgebarn.

- Det är en stor besvikelse att regeringen åter hänvisar till fortsatt beredning, säger Teaterförbundets ordförande Anna Carlson.

- Kulturministern måste skyndsamt kalla berörda parter till överläggningar om hur den nödvändiga reformeringen av pensionssystemet ska utformas och genomföras.

Regeringen går i propositionen också vidare med regionaliseringen av kulturpolitiken.

- Regionaliseringen är en stor utmaning som rätt utformad kan innebära mer lokala och regionala resurser till kulturlivet, säger Anna Carlson.

Det är positivt att regeringen i propositionen pekar på att det professionella kulturlivet ska ha en dialog med Kulturrådet om detta. Det är nödvändigt att kulturskaparna får en tydlig röst i dessa processer både på regional och central nivå.

När det gäller filmpolitiken skriver regeringen att det bästa för svensk film är att branschen och staten gemensamt bidrar till stöden till produktion av svensk film.

- Erfarenheten visar att det inte räcker med denna allmänna förhoppning utan det krävs politiska beslut om att alla som gör vinster på att exploatera filmen ska bidra till dess finansiering. Det gäller också dvd-branschen och internetoperatörerna, säger Anna Carlson.

Mer information:
Anna Carlson, ordförande, 070 585 22 83