Scen & Films guldmedaljer till Berit Lindholm och Manne af Klintberg

Sedan 1942 delar fackförbundet Scen & Film årligen ut guldmedaljer ”för utomordentlig konstnärlig gärning”. I år delades två guldmedaljer ut – till operasångerskan Berit Lindholm och artisten/clownen Manne af Klintberg. Guldmedaljerna delades ut i samband med Scen & Films riksstämma, som pågår på Vår Gård i Saltsjöbaden.

Berit Lindholm är en av våra mest framstående operasångerskor och hon har framträtt på världens alla stora operahus. Hon hade en bred repertoar, men ägnade huvuddelen av sitt yrkesliv åt Wagner och Strauss. Hon har sjungit hela Wagners Ringen över 50 gånger och hon revolutionerade bilden av Wagnerhjältinnan. Själv räknar hon Isolde och Brünnhilde som sina främsta roller och det är också de mest framförda i hennes karriär.

Manne af Klintberg är en av våra mest folkkära underhållare och en stor kommunikatör. Hans konstnärskap springer ur gatans tradition, långt från hovkulturen. Med rötter både i Commedia dell’arte och cirkusclownens lazzin och klassisk mim har han arbetat oavbrutet med att utveckla sin karaktär för den unga publiken, alltid tvåspråkigt – på svenska och teckenspråk.

- Våra två guldmedaljörer är två framstående artister, som med stor scenisk närvaro har lyckliggjort sin publik med sina respektive konstnärliga uttryck. Det är en stor ära att få dela ut Scen & Films guldmedalj till Berit Lindholm och Manne af Klintberg, säger Simon Norrthon, ordförande i fackförbundet Scen & Film.

Kontakt Fackförbundet Scen & Film