Scenkonstchefer fördjupar sig i jämställdhets- och genusfrågor

Idag avslutas utbildningen ”Utveckling av konstnärlig process, organisation och ledarskap ur jämställdhets- och genusperspektiv”, som tagits fram gemensamt av Teaterförbundet, SYMF och Svensk Scenkonst. Vid fem tillfällen under ett års tid har 12 chefer på olika scenkonstinstitutioner, såväl inom musik, teater och musikdramatik, arbetat med frågeställningar kring genus- och jämställdhetsperspektiv och chefens roll i detta arbete. Fokus i utbildningen har varit den konstnärliga gestaltningen. Målet är en större medvetenhet och mer fokus på frågorna i repertoarplanering och praktiskt arbete som också märks ut mot publiken. Utbildningen är finansierad av Kulturrådet. – Jämställdhet handlar inte bara om antalet män eller kvinnor på en arbetsplats. Våra teatrar och orkestrar påverkar publikens värderingar genom vad som presenteras på scenerna och i marknadsföringen. Vi tror att långsiktigt jämställdhetsarbete även motverkar diskriminering och trakasserier. Den här utbildningen ger praktiska verktyg och skapar en medvetenhet som kan göra skillnad, säger Sture Carlsson, förbundsdirektör på Svensk Scenkonst. – Utbildning i genus och jämställdhetsfrågor är A och O, säger Teaterförbundets ordförande Anna Carlson. Detta för att öka kunskapen och insikten om hur snedvridet scenkonstlivet fortfarande kan vara. Att den högsta ledningen besitter kompetensen betyder mycket för våra medlemmar och det dagliga arbetet på och runt scenen. Svensk Scenkonst och Teaterförbundet samarbetar sedan flera år tillbaka i olika frågor kring jämställdhet. Bland annat genomfördes en chefsutbildning för kvinnor för några år sedan, som bidragit till att jämställdheten bland chefer inom teaterområdet ökat markant. Pressmeddelandet är gemensamt från Svensk Scenkonst och Teaterförbundet.