Staten måste ta ansvar för SPVs pensionsmiss

De retroaktiva pensionspremierna från 2003 som Statens Pensionsverk (SPV) utan förvarning avkräver de samhällsägda teater-, dans- och musikinstitutionerna är helt oacceptabla och måste dras tillbaka. Det skriver de fackliga organisationerna Teaterförbundet, Yrkesmusikerförbundet och Svenska Musikerförbundet i ett brev till de ansvariga ministrarna i regeringen Mats Odell och Lena Adelsohn Liljeroth.

Till skillnad från andra delar av arbetsmarknaden så regleras tjänstepensionerna på scenkonstinstitutionerna i huvudsak genom en statlig förordning, den så kallade PISA-förordningen. Det innebär att det är staten och dess myndighet SPV som har ansvar för att pensionssystemet hanteras på ett rimligt och rättsäkert sätt. Det duger inte att som SPV har gjort hänvisa till de statliga avtalsparterna som förvaltar det statliga pensionsavtalet PA 03 men som inte har något inflytande över PISA-förordningen. Det duger inte heller att hänvisa till beslut som fattades 2006 och som SPV efter det aldrig informerat de berörda institutionerna om. Dessa nya fakturor på miljonbelopp kommer ovanpå en redan ansträngd ekonomisk situation för flertalet institutioner. I slutändan så drabbar de ökade pensionskostnaderna de yrkesverksamma - musiker, skådespelare, sångare, dansare, tekniker, administratörer m fl – både genom uppsägningar och genom att frilansare inte får jobb. Detta samtidigt som ett otidsenligt pensionssystem medför att merparten av de nya pensionspremier som SPV kräver inte kommer att medföra några pensionsförmåner för de anställda för vilka premierna betalas in. Pensionssystemet för teater-, dans- och musikinstitutionerna har nyligen varit föremål för en statlig utredning som också varit på remiss. Alla remissinstanser är överens om att den nuvarande pensionsordningen inte fungerar utan måste förändras. I avvaktan på detta måste regeringen nu ta sitt ansvar och ta initiativ till att SPV drar tillbaka de fakturor som sänts ut. Brevet är ställt till Mats Odell, som ansvar för PISA-förordningen inom regeringen och till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. Det är undertecknat av Anna Carlson, ordförande i Teaterförbundet, Bo Olsson, ordförande i Sveriges Yrkesmusikerförbund och Jan Granvik, ordförande i Svenska Musikerförbundet.