60 % snabbare byte av hjullager på lätta transportbilar

Report this content

Nu går det betydligt snabbare att byta hjullager på lätta transportbilar. Schaeffler Automotive Aftermarket lanserar en ny reparationssats från FAG för hjullager. Den nya allt-i-ett-lösningen förkortar arbetstiden för verkstäderna vid hjullagerbyten med upp till 60 procent, eftersom inga andra hjulaxelkomponenter behöver bytas vid reparationen.

Tid är pengar och serviceverkstäder som klarar jobbet snabbare sparar värdefull tid, får nöjdare kunder och hinner med fler serviceärenden per dag. Ett åkeriföretag som snabbare får tillbaka sitt fordon får bättre ekonomi då bilden snart kan komma ut i trafik igen.

Den nya kompakta allt-i-ett-lösningen bygger på hjullagerenheten Generation 2.1 med dubbla rader vinkelkontaktkullager, där alla komponenter håller samma höga OEM-kvalitet som FAG gjort sig kända för. Hjullagerenheten har ett förinställt lagerspel inklusive livslång smörjning, tätning och ABS-enkoder. Allt är integrerat i hjullagerkapseln, som fästs med en innovativ snäppring på hjulnavets insida.

På grund av hjullagrets effektiva design kräver monteringen specialverktyg. Därför erbjuder Schaeffler Automotive Aftermarket en specialanpassad verktygssats för borttagning och återmontering av hjullagerenheten.

En manual för hur den nya kompakta hjullagerenheten monteras finns både i elektronisk och tryckt version på sex språk och kan laddas ned från verkstadsportalen RepXpert www.repxpert.de. En DVD-skiva på sex språk följer även med vid beställning av specialverktyget.

För ytterligare information kontakta gärna:

Mikael Lyckberg, Sales Manager Scandinavia, 08-595 109 74, mikael.lyckberg@schaeffler.com

Om Schaeffler

Schaeffler, med varumärken som INA, LuK och FAG, är en ledande leverantör av rullningslager, linjärlager och precisionskomponenter. Utöver programmet av rullningslager är vi ledande i utveckling och produktion av bilkomponenter för motor, chassi och transmission, t.ex. självjusterande kopplingar och dubbelmassasvänghjul.

Schaefflerkoncernen omsatte ca € 10,7 miljarder under 2011. Med ca 74 000 anställda världen över är Schaeffler ett av Europas största familjeägda industriföretag. Tillverkning sker på drygt 180 platser i över 50 länder.
www.schaeffler-aftermarket.com

Taggar: