Schering-Plough i nytt samarbete kring prostatacancer

Report this content

Schering-Plough och Novacea har inlett samarbete kring utveckling och kommersialisering av en ny medicin mot prostatacancer, Asentar.

Prostatacancer är den vanligaste cancerdödsorsaken bland män i Sverige. Över 2 500 män dör årligen. Samarbetet sammanför två mycket forskningsintensiva läkemedelsföretag och innebär att företagen ingår ett världsomspännande licensavtal för utveckling och kommersialisering av prostatacancerläkemedlet Asentar.

- Trots att prostatacancer är Sveriges vanligaste cancerform, med cirka 10,000 nyinsjuknade per år, är tillgången på nya behandlingar få jämfört med t ex bröstcancer, där forskningen kommit betydligt längre. Onkologi är ett högprioriterat område för Schering-Plough och med Asentar förstärker vi produktportföljen med ytterligare ett innovativt läkemedel, säger Magnus Bäcklund, medicinsk rådgivare, Schering-Plough, Sverige.

Asentar är ett oralt läkemedel som utvecklas för behandling av prostatacancer. Läkemedlet tas en gång i veckan i kombination med cytostatikat Taxotere. Totalöverlevnad och säkerhetsfördelar utvärderas just nu i en stor fas III studie i USA på 900 patienter med hormonoberoende prostatacancer (Ascent-2 studien).

Samarbetet mellan företagen innebär att Schering-Plough kommer att stå för all utvecklingskostnad för att även utpröva Asentar på tidigare stadier av spridd prostatacancer och för adjuvant behandling. Schering-Plough kommer också att ansvara för att föra ut läkemedlet på den globala marknaden.

I planen ingår att Asentar når den svenska marknaden 2010.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Urban Widén, VD, Schering-Plough AB

tel: 08-522 21 560, alt: 0704-66 31 60

Magnus Bäcklund, medicinsk rådgivare, Schering-Plough AB

tel: 08-522 21 555, alt: 0704-66 31 64

Marianne Rudolfson, informationschef, Schering-Plough AB
tel: 08-522 21 593, alt: 0704-66 32 93

Paul Laland, Novacea, Inc.
tel: +1 650-228-1811, www.novacea.com

Om Schering-Plough AB

Schering-Plough AB är dotterbolag till ett av de mest forskningsintensiva och snabbast växande läkemedelsföretagen i världen – amerikanska Schering-Plough Corporation. Företagets vision är ”to earn trust, every day” från patienter, läkare och sjukvården med hjälp av företagets mer än 30 000 anställda runt om i världen. I Sverige är Schering-Plough ett av de tio största läkemedelsbolagen. De terapiområden företaget huvudsakligen är verksam inom är reumatiska sjukdomar, astma/allergi, inflammatoriska tarmsjukdomar, tumörsjukdomar, hjärta/kärl och hudsjukdomar/hudvård.

Flera av nyckelprodukterna är också marknadsledande.

För ytterligare information:

www.schering-plough.se och www.schering-plough.com.