Lendo fortsätter expandera i Norden – inleder satsning på finska marknaden

Schibstedbolaget Lendo startar verksamhet i Finland. Den ledande svenska låneförmedlaren fortsätter den internationella expansion som inleddes 2013 i Norge.
– Vi ser en stor potential i Finland. Där saknas en stark aktör för kunder som enkelt och kostnadsfritt vill kunna jämföra bankernas räntor och lånevillkor, säger Dennis Ahlsén, Lendos grundare och vd.

Lendo, Nordens ledande förmedlare av privatlån, har sedan starten 2007 hjälpt över 500 000 kunder att förbättra sina lånevillkor. I Norge har företaget under sina första två år etablerat sig som marknadsledare med över 100 000 nöjda kunder. Nu fortsätter Lendo expansionen i Norden med etablering i Helsingfors, lansering av lendo.fi och samarbete med en grupp utvalda finska banker.

– Efter två års stark utveckling i Norge ser vi nu fram emot att kunna hjälpa de finska hushållen att sänka sina lånekostnader genom att ge dem underlag till välgrundade lånebeslut. De finska bankerna är också mycket positiva till vår etablering, och de ser Lendo som en naturlig marknadsföringskanal, säger Dennis Ahlsén.

Lendos kunder i Sverige erbjuds att via en enda kreditupplysning söka lån hos flera banker samtidigt och därefter välja vilket låneerbjudande som passar bäst. Tjänsten är kostnadsfri för kunderna och bekostas av de deltagande bankerna. Begränsningen av antal kreditupplysningar påverkar kundernas kreditvärdighet positivt. Denna metod, som skapades i samarbete med kreditupplysningsbolaget UC, har satt standarden för den svenska marknaden för förmedling av privatlån. Lendo har 45 samarbetspartners i Norden – banker, kreditmarknadsbolag och försäkringsbolag.

Dennis Ahlsén,
vd Lendo. Tel: 0771–13 13 10. E-post: dennis.ahlsen@lendo.se.

Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070–667 00 82.
E-post: fredrik.linden@schibsted.se

Taggar: