Schibsted ökar ägandet i Let´s deal

Schibsted ökar sitt ägande i Sveriges största erbjudandesajt, Let’s deal, från 51 procent till 95,6.
– Vi är otroligt glada över tillväxten i bolaget och ser fram emot att fortsätta bygga Let’s deal till nästa nivå tillsammans med entreprenörerna, säger Mats Eriksson, vd på Schibsted Growth.

Sedan Schibsted investerade i Let´s deal 2011 har tillväxten exploderat. Let’s deal har gett tusentals företagare över tre miljoner kunder och hjälpt 600 000 konsumenter att spara drygt 1,6 miljarder kronor. Tillväxten fortsätter under 2015 och bolaget kommer under året att för första gången ha 100 medarbetare.

– Entreprenörerna Alexander Hars och Lars Karlsson har ett otroligt kundfokus. Det har varit en avgörande faktor för framgången. När Scibsted gick in i bolaget var den globala aktören Groupon klar marknadsledare. Men grundarnas entreprenörskap i kombination med vår industriella kraft gjorde att vi vann marknaden, säger Mats Eriksson.

Sverige är det enda land i världen där en lokal aktör lyckats gå om Groupon och bli marknadsledare, och Let’s deal är på god väg att göra samma sak i Norge. Receptet är ett stenhårt fokus på att leverera nya kunder till företagen och samtidigt låta konsumenten göra en bra affär.

– Vi har en unik marknadsposition och en affärsmodell som fungerar perfekt i mobilen. De kommande åren ser vi tillväxtmöjligheter såväl i kärnaffären som inom nya affärsområden. Så länge konsumenter har ett intresse av att göra fynd och så länge det finns en vilja bland företag att få nya kunder, så har vi ett jobb att utföra, säger Alexander Hars, medgrundare och vd Let’s deal.

Let’s deal erbjuder företag exponering mot 1.4 miljoner medlemmar via hemsida, appar och epostutskick. I utbyte sänker företaget sitt pris på varan, tjänsten eller upplevelsen under en begränsad tid. Företaget får nya kunder och kunderna får handla till rabatterade priser. Let’s deal har dels en e-handelsliknande del med främst produkter, dels lokala erbjudanden i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping och Norrköping.

Let’s deal grundades av Alexander Hars och Lars Karlsson 2010. Bolaget har vunnit Årets stjärnskott i Entrepreneur of the Year och nått en topplacering som Årets Webbentreprenörer. Let’s deal är sedan 2011 en del av Schibsted Media Group.

Mats Eriksson, vd Schibsted Growth. Tel: 070–527 89 00. E-post: mats.eriksson@schibsted.se.
Alexander Hars, vd Let´s deal. Tel: 070–731 17 55 . E-post: alexander.hars@letsdeal.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.