Schibsted samordnar försäljningen – enklare och bättre för hela koncernens kunder

Schibsted samordnar säljorganisationen i Sverige för att bättre möta marknadens behov och efterfrågan. Förändringarna gör det lättare för kunder och mediebyråer att köpa hela Schibstedkoncernens annonsprodukter.
– Med en koncerngemensam strategi stärker vi ytterligare vår position på den digitala annonsmarknaden och blir bättre på att nå ut med hela vårt erbjudande, säger Raoul Grünthal, koncernchef Schibsted Sverige.

Med implementeringen av en gemensam annonsplattform i hela Schibsted Sverige finns nu förutsättningar för att utveckla annonsförsäljningen och skapa bättre erbjudanden till Schibsteds kunder. Från årsskiftet kan alla kunder till Schibsteds bolag dra fördel av en rad förbättringar i samband med sina reklaminvesteringar.

– Syftet är att befästa Schibsteds position som annonsörernas och strategiska partners förstahandsval för digital marknadsföring. I fortsättningen kan man till exempel köpa ett format på alla koncernens sajter, istället för att som tidigare köpa olika format på olika sajter. Kunden får mycket bättre möjligheter att köpa frekvensstyrda kampanjer och vi säkerställer en bättre och snabbare produktutveckling, säger Anders Nylander, försäljningsdirektör Schibsted Sverige.

Nyordningen omfattar flera organisatoriska förändringar med syfte att stärka hela koncernens försäljning och göra det enklare för kunderna att göra affärer med såväl enskilda bolag som att köpa annonsutrymme tvärs igenom hela koncernens digitala nätverk.

En tydlig förändring är att Blocket, Hitta och Prisjakt nu också ingår i försäljningsorganisationen Schibsted Sales & Inventory tillsammans med Aftonbladet, Tv.nu, Minimedia, Webtraffic, Klart.se, Omni, Politism.se, Lajkat och Allt om Stockholm. Svenska Dagbladet ingår i koncernens gemensamma produktutbud, men har kvar sin nuvarande organisation.

Anders Nylander, försäljningsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070–608 71 45. E-post: anders.nylander@schibsted.se.

Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.