Schibsteds miljöhjältar sparade 16,3 miljoner ton växthusgaser

16,3 miljoner ton – så mycket växthusgaser sparade användarna på Schibsteds marknadsplatser genom att köpa och sälja begagnat under 2016. Den positiva miljöpåverkan i åtta länder motsvarar:
• Att trafiken skulle stå stilla i Stockholm i 19 år
• Årliga utsläpp från 2 339 817 svenskar
• 1 440 varv runt jorden med världens största passagerarplan

Schibsted Media Group lanserar i dag sin årliga internationella rapport om miljönyttan med begagnathandeln, ”The Second Hand Effect”:

– Miljö och hållbarhet är brännheta frågor och många funderar över hur man som privatperson kan bidra. Användarna på Schibsteds marknadsplatser gör det varje gång de köper eller säljer en vara begagnat – de är äkta miljöhjältar. Med vår rapport vill vi sprida kunskap om den fantastiska insatsen alla våra användare gör tillsammans, säger Lena K Samuelsson, EVP Communications and CSR Schibsted Media Group.

Detta är andra året den globala rapporten ”The Second Hand Effect” presenteras och denna gång deltar åtta av Schibsteds 30 internationella marknadsplatser:

• Blocket i Sverige
• Finn i Norge
• Leboncoin i Frankrike
• Subito i Italien
• Vibbo i Spanien
• Tori i Finland
• Jófogás i Ungern
• Avtio i Marocko

Tillsammans har dessa sajter över 60 miljoner unika besökare varje månad. Beräkningen visar hur mycket koldioxid användarna sparar varje år om de köper begagnat istället för nytt. Vi kallar det en potentiell besparing.

– Att bedriva en ansvarsfull och hållbar affär är avgörande för att nå dagens kunniga och engagerade konsumenter. Som mediekoncern har vi alltid kunnat visa på samhällsnyttan i journalistiken, detta tydliggör den stora nyttan av våra marknadsplatser. Jag blir väldigt stolt när jag ser hur stor positiv effekt vi kan åstadkomma för miljön tillsammans med våra användare, säger Schibsteds koncernchef Rolv Erik Ryssdal.

Schibsteds ”The Second Hand Effect” lanseras som en global sajt och med en kampanj i egna och sociala medier. De deltagande marknadsplatserna driver egna kampanjer över året för att höja medvetandet kring miljöfrågorna och begagnathandeln i sina egna marknader.

Blockets användare bidrog 2016 med en sammanlagd potentiell besparing på 0,8 miljoner ton CO2e*. Det motsvarar att trafiken skulle stå still i Stockholm i ett år. Eller 923 019 tur- och returresor Stockholm–New York.

Allra störst bidrag kommer från användarna i Frankrike. Leboncoin har 22 miljoner unika användare varje månad, och deras resultat var 7,5 miljoner ton CO2e. Det motsvarar årliga utsläpp från 917 528 fransmän.

Schibsted har tagit fram den unika beräkningsmetoden i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet. För mer information om resultatet och metoden, besök schibsted.com/secondhandeffect.

* CO2e = koldioxidekvivalenter, d v s omräkning av växthusgaser till enheten koldioxid.

Ann Axelsson, projektledare. Tel: 070-635 65 13. E-post: ann.axelsson@schibsted.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.
Linnéa Aguero, pressansvarig Blocket. Tel: 072-503 32 31. E-post: linnea.aguero@blocket.se.
Tomas Rydberg, teknisk doktor och gruppchef, IVL Svenska Miljöinstitutet. Tel: 031-725 62 63. E-post: tomas.rydberg@ivl.se.