Få senaste nytt direkt till din mobiltelefon!

Report this content

Aftonbladet och Svenska Dagbladet lanserar unika nyhets- och nöjestjänster: Få senaste nytt direkt till din mobiltelefon! Aftonbladet och Svenska Dagbladet lanserar idag ett utbud av nyhets- och nöjestjänster för vanliga mobiltelefoner. Tidningarnas läsare får tillgång till nyheter, börsinformation och sportresultat oavsett var de befinner sig. Aftonbladet och Svenska Dagbladet blir därmed de första tidningarna i världen som erbjuder nyhetsuppdateringar via SMS direkt till den vanliga mobiltelefonen. Tjänsten levereras av Schibsted Telecom. - Aftonbladet ska finnas där våra läsare finns. Det är därför roligt att kunna erbjuda denna unika tjänst. Våra läsare får möjlighet att ta del av nyhetsflödet och de stora händelserna i Sverige och i världen direkt via mobiltelefonen. De sportintresserade kan på samma sätt prenumerera på dagens sportnyhet, följa sitt favoritlag i elitserien mål för mål och få travtips, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör på Aftonbladet Nya Medier AB. Tjänsten är mycket enkel att använda. I anslutning till artikeln i pappers- och nättidningarna finns ett telefonnummer att ringa och den kod som läsaren skall ange för att få uppdateringar av den aktuella nyheten. I tidningen finns också information om hur man prenumererar på övriga tjänster. Nyheterna sänds till beställarens mobiltelefon som ett SMS- meddelande. Oavsett operatör förs kostnaden för tjänsten upp på telefonräkningen. - Svenska Dagbladets läsare får tillgång till tidningens innehåll på ett helt nytt sätt. Vi erbjuder allmänna nyheter och nyheter från finansmarknader världen över till våra läsare varhelst de befinner sig. Vi vill garantera våra läsare tillgång till nyheter av hög redaktionell kvalitet även i nya media, säger Roger Andersson, redaktionschef på Nya Medier, Svenska Dagbladet. - Tjänsten är snabb, enkel och personlig. Vi ser en stor potential för vår lösning. Konsumenterna behöver inte köpa en ny mobiltelefon eftersom alla har tillgång till SMS i GSM-näten. Det är glädjande att Aftonbladet och Svenska Dagbladet med tillsammans över 2 miljoner dagliga läsare väljer att lansera nya nyhets- och nöjestjänster. Utgångsläget är oslagbart - det redaktionella innehållet i Aftonbladet och Svenska Dagbladet, säger Hördur Bender, VD för Schibsted Telecom AB. - För mer information, vänligen kontakta: Hördur Bender, VD, Schibsted Telecom, tel 08-412 27 33, 0733- 50 33 46 Roger Andersson, redaktionschef Nya Medier, Svenska Dagbladet, tel 08-13 51 96, 070-634 50 12 Anna Helldén, marknadschef, Aftonbladet Nya Medier AB, tel 08-562 529 43, 070-676 25 35 Kort om tjänsten Tjänsten lanseras av Schibsted Telecom AB i samarbete med Svenska Dagbladet och Aftonbladet. Schibsted Telecom står för den tekniska kompetensen och tidningarna står för innehållet. Tjänsten innebär att läsarna kan ta del av det redaktionella materialet i koncentrat genom SMS- medddelanden som skickas till deras mobiltelefoner. Det går till exempel att få uppdateringar på enskilda huvudnyheter, sportresultat, börsnyheter och nöjestjänster som ikoner och ringsignaler. Läsarna får tillgång till tjänsten genom att ringa ett nummer från en mobiltelefon eller fast telefon och ange den kod som specificerar den önskade tjänsten samt ange det mobiltelefonnummer till vilket SMS-meddelandet ska skickas . Koderna till tjänsterna hittar läsaren dagligen i tidningarnas nät- och pappersupplagor. Till exempel står koden för en nyhet som kan följas upp via mobiltelefon i slutet på artikeln i respektive nät- och pappersupplaga. Det går att prenumerera för en dag, för en vecka eller för en månad. Aftonbladet erbjuder inledningsvis bevakning av nyheter, sport och nöjen samt travtips och spelresultat. Det går även att få dagens horoskop. Svenska Dagbladet erbjuder till en början nyhetsbevakning och allehanda börstjänster samt veckans vintips. Båda tidningarna erbjuder målservice och möjlighet att beställa de senaste ikonerna och ringsignalerna för mobiltelefonen. I ett nästa steg kommer läsarna erbjudas ett antal färdiga paket med innehåll som riktar sig till olika målgrupper. Schibsted Telcom AB Schibsted Telecom AB ägs till 80 procent av norska Schibsted AS. Aftonbladet och Svenska Dagbladet äger 10 procent vardera. Schibsted Telecom AB utvecklar innehåll och tjänster för mobila miljöer. En målsättning är att etablera en mobil portal i alla Skandinaviska länder. Strävan är att erbjuda användare tillgång till personligt anpassade tjänster vad gäller bland annat information, underhållning och kommunikation. Schibsted AS är Norges största och en av Nordens ledande mediekoncerner. Företaget är verksamt inom tidningsutgivning, bokproduktion, produktion av TV och film och utveckling av multimediatjänster. Inpoc.se Den tekniska plattformen för tjänsten är Inpoc (in pocket). Inpoc är en tjänst från Schibsted Telecom AB. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/20/20010220BIT00710/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/20/20010220BIT00710/bit0001.pdf