Hördur Bender slutar som VD för Schibsted Telecom

Report this content

Hördur Bender slutar som VD för Schibsted Telecom Hördur Bender lämnar posten som VD för Schibsted Telecom/Inpoc. Under hans tid som VD har Schibsted Telecom etablerat sig som den ledande leverantören av mobila tjänster på den svenska marknaden. Varje dag utnyttjar mellan 7 000 och 15 000 kunder bolagets tjänster. Ny VD kommer att utses av styrelsen i Schibsted Telecom AB inom kort. - Vi har visat att det går att tjäna pengar på mobilt internet, trots att marknaden till en början var skeptisk till detta, säger Hördur Bender. Vi har lagt grunden till en fortsatt god utveckling för Schibsted Telecom/Inpoc. Hördur Bender har varit pådrivande i förhandlingarna kring den nya betalningsmodell och vinstdelningsprincip som Telia presenterade i slutet av november förra året. Modellen innebär att oberoende leverantörer av mobila tjänster får en större del av intäkterna än vad som initialt diskuterades, cirka 80 procent, vilket skapar incitament för fortsatt utveckling av mobila tjänster. Liknande modeller har också anammats av både Tele2 och Europolitan. - Jag har nått de målsättningar som jag satte upp när jag tog jobbet som VD för Schibsted Telecom/Inpoc, säger Hördur Bender. Vi är idag det ledande mobila tjänsteföretaget i Sverige. Vi har också förhandlat fram en betalningsmodell som skapar de ekonomiska förutsättningarna som krävs för att få en fungerande marknad där det är attraktivt att utveckla och leverera tjänster för mobilt internet. - För min egen del är det nu dags att gå vidare. Jag kommer att delar av min tid arbeta för Schibstedägda Aftonbladet och Svenska Dagbladet i olika projekt. Dessutom tittar jag på nya intressanta projekt inom trådlös kommunikation. - Fram till det att en ny VD är tillsatt kommer Tim Utkutug att leda verksamheten i Stockholm, säger Knut Falchenberg, styrelseordförande i Schibsted Telecom AB. Bild på Hördur Bender kan hämtas på: www.inpoc.se/static/image/index.html För ytterligare information, vänligen kontakta: Hördur Bender Knut Falchenberg VD Styrelseordförande Schibsted Telecom & Inpoc Schibsted Telecom AB Tel: 0733-50 33 46 Tel: +47 916 866 81 Fakta Schibsted Telecom AB Schibsted Telecom AB ägs till 80 procent av norska Schibsted. Aftonbladet och Svenska Dagbladet äger 10 procent vardera. Schibsted Telecom AB utvecklar innehåll och tjänster för mobila miljöer. Schibsted Telecom erbjuder sina användare personligt anpassade informations-, underhållnings-, och kommunikationstjänster. I februari 2001 lanserade Schibsted Telecom AB under varumärket Inpoc ett antal mobila tjänster för nyheter, sport och nöjen. Innehållet i tjänsterna sänds som SMS-meddelanden till beställaren. Bakom innehållet står bland andra redaktionerna på Aftonbladet och Svenska Dagbladet. För mer information, vänligen besök: www.inpoc.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/04/04/20020404BIT00050/wkr0002.pdf