Report this content

Pollenprognos och väder direkt i mobilen - Schibsted Telecom och SMHI lanserar idag ny mobil tjänst Nu går det att få SMHI:s väder- och pollenprognoser skickade som SMS- meddelanden direkt till mobilen. Schibsted Telecom och SMHI samarbetar om tjänsten som lanseras stegvis under våren och sommaren. Tjänsterna finns på www.inpoc.se och även via SMHI:s hemsida www.smhi.se. Schibsted Telecom och SMHI erbjuder också en uppsättning vädertjänster till andra medier. Exempelvis kan tidningar komplettera sin vädersida med möjligheten för läsaren att följa vädret via SMS. - Vilken tidning som helst ska kunna erbjuda sina läsare väderprognoser via mobiltelefonen. Tillsammans med SMHI ger vi alla svenska tidningar och webbsajter möjligheten att ha utmärkta mobila vädertjänster, säger Hördur Bender, VD för Schibsted Telecom och Inpoc. - Med denna tjänst når vi ut med väderprognoser på SMS till privatkunder oberoende av vad de har för mobiloperatör, detta ser vi som ett stort steg framåt, säger Johan Groth, Marknadschef SMHI Media. Det går att prenumerera på lokala väderprognoser för flera orter och kuststräckor över hela Sverige. Prognosen för vädret på fastlandet uppdateras en gång per dygn och kustvädret två gånger. Det går också att följa vädret i de mest populära turistorterna på kontinenten för en dag, en vecka eller en månad. Pollenprognoserna uppdateras en gång per dygn måndag till fredag. En av de största fördelarna med tjänsten är att prognoserna skickas automatiskt till beställaren när en uppdatering sker. Schibsted Telecom lanserade sina första SMS-tjänster i februari i år och har hittills haft över 200 000 betalande kunder. På uppdrag av Schibsted genomförde Temo i april i år en undersökning bland kunderna. Undersökningen visade att mobila vädertjänster var mycket efterfrågade. För ytterligare information, vänligen kontakta: Hördur Bender, VD, Schibsted Telecom, tel 0733 - 50 33 46 Tim Utkutug, Vice VD, Schibsted Telecom, tel 0708 - 78 25 78 Kerstin Wendt, SMHI, tel 0708 - 99 92 57 Johan Groth, SMHI, tel 0708 -15 85 69 SMHI SMHI, Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut, producerar planerings- och beslutsunderlag för väder och vattenberoende verksamheter och har en stor samlad kompetens inom meteorologi, hydrologi och oceanografi. SMHI:s tjänster nyttjas såväl i svenskt som internationellt näringsliv som av myndigheter, bl a inom transport, miljö- och energisektorerna och inom handel, lantbruk och media. Väderprognoser för allmänna eller kundspecifika ändamål, analyser/utredningar, statistik, klimatstudier och forskningsuppdrag är några exempel. Mer information om SMHI finns på www.smhi.se. Pollenprognoser Pollenmätningar och pollenprognoser utförs av Botaniska analysgruppen i Göteborg för området kring Göteborg, Malmö, Växjö och Bräkne Hoby, Palyonologiska laboratoriet i Stockholm för Stockholm, Gävle, Eskilstuna, Jönköping, Västervik och Norrköping samt Pollenlaboratoriet i Umeå för Umeå och Piteå. Schibsted Telecom AB Schibsted Telecom AB ägs till 80 procent av norska Schibsted AS. Aftonbladet och Svenska Dagbladet äger 10 procent vardera. Schibsted Telecom AB utvecklar innehåll och tjänster för mobila miljöer. Schibsted Telecom erbjuder sina användare personligt anpassade informations-, underhållnings-, och kommunikationstjänster. Schibsted Telecom AB samarbetar med Passagen, Spray och Yahoo! Sverige. Schibsted AS är Norges största och en av Nordens ledande mediekoncerner. Företaget är verksamt inom tidningsutgivning, bokproduktion, produktion av TV och film och utveckling av multimediatjänster. Inpoc Inpoc är en tjänst från Schibsted Telecom AB. Genom Inpoc levererar Schibsted innehållet i alla sina SMS-tjänster. Sedan lanseringen i februari har Schibsted Telecom AB och Inpoc haft fler än 200 000 betalande kunder. Mer information på www.inpoc.se. Kort om SMS-tjänsterna I februari i år lanserade Schibsted Telecom AB sina SMS-tjänster på den svenska marknaden. Tjänsterna innefattar bland annat uppdatering av enskilda huvudnyheter, sportresultat, affärsnyheter, tips, trav och nöjesnyheter som skickas som SMS-meddelanden till vanliga mobiltelefoner. I tjänsterna ingår även nedladdningsbara ikoner och ringsignaler. För innehållet i nyhetstjänsterna står redaktionerna på Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Kunderna får tillgång till SMS-tjänsterna genom att ringa ett nummer från en mobiltelefon eller fast telefon och ange den kod som specificerar den önskade tjänsten samt ange det mobiltelefonnummer till vilket SMS-meddelandet ska skickas. Koderna till tjänsterna hittar kunderna bland annat dagligen i Aftonbladets och Svenska Dagbladets nät- och pappersupplagor. Tjänsterna är också tillgängliga på Passagens och Yahoo! Sveriges internetportaler. Betalning för tjänsterna sker genom den vanliga telefonräkningen. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00210/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/29/20010529BIT00210/bit0001.pdf