Universal Music International och Schibsted Telecom lanserar ny musiktjänst

Report this content

Universal Music International och Schibsted Telecom lanserar ny musiktjänst Universal Music, världens största musikföretag, och Schibsted Telecom har tecknat ett avtal som gör musik från Universal Musics artister tillgänglig via telefonen. Avtalet är unikt i Skandinavien och gör att de svenska konsumenterna kan lyssna på ny musik innan den når affärerna. Tjänsten kommer att erbjudas i Aftonbladet och på Aftonbladet.se. Från och med mitten av juni blir det möjligt att via telefonen lyssna på ny musik från Universal Musics internationella och svenska artister, till exempel D-12 featuring Eminem, A Camp (Nina Perssons soloprojekt), Mary J Blige, S Club 7, Lisa Miskovsky och Björk. Den intresserade ringer ett nummer och kan lyssna på hela låtar flera veckor innan de kommer ut i andra kanaler. Erbjudandet kommer bland annat att finnas i Aftonbladets Puls-bilaga. Tjänsten är ett resultat av ett samarbete mellan eLabs på Universal Music International i England, Universal Music i Sverige och Schibsted Telecom. Den testas till att börja med under en sexmånadersperiod och fungerar på alla typer av telefoner. - Med den nya musiktjänsten förbättrar vi vårt mobila nöjesutbud, säger Hördur Bender, VD för Schibsted Telecom och Inpoc. Många tror att mobila musiktjänster hör framtiden till, men vi vill inte vänta. Vi har märkt att det finns en stor efterfrågan på nöjestjänster av det här slaget. Därför ger vi redan nu våra kunder möjligheten att lyssna på den senaste musiken i telefonen. - Genom samarbetet med Schibsted Telecom öppnar vi en ny intressant marknadsföringskanal för våra artister, säger Thomas Gustafsson, Director of New Media på Universal Music. Den nya tjänsten kommer till exempel att omfatta de av våra artister som deltar i Aftonbladets sommarturné - Chana, Emma Nilsdotter och Perplex. - Samarbetet med Schibsted Telecom är en del av Universal Musics internationella strategi för nya medier, säger Jonathan Gruber, Director of Business Development på eLabs. Syftet är att hitta nya distributionskanaler för vår musik och kombinera dem med traditionella marknadsföringskanaler som radio, press och TV. På så sätt förbättrar vi marknadsföringen av våra artister och stödjer CD-försäljningen. - Nu ökar vi servicen till våra läsare ytterligare, säger Mats Eriksson, VD på Aftonbladet Nya Medier. När vi skriver om olika artister i tidningen och på nätet kan vi ge läsarna möjlighet att lyssna på deras musik genom att ringa ett nummer som publiceras i anslutning till artikeln. Schibsted Telecom lanserade i februari i år sina första mobila tjänster och har hittills haft över 300 000 betalande kunder. En undersökning bland Schibsted Telecoms kunder har visat att över 50 procent efterfrågar olika typer av nöjestjänster. För ytterligare information, vänligen kontakta: Hördur Bender Adam Liversage Schibsted Telecom Universal Music International tel. 08-412 27 33, 0733- 50 33 46 tel. +44 207 747 403 e-post: bender@inpoc.com e-post: adam.liversage@umusic.com Mats Eriksson Sophie Pier Federici Aftonbladet Nya Medier Universal Music Sverige tel. 08-562 529 50 tel. 08-629 53 57 e-post: mats.eriksson@aftonbladet.se sophie.pierfederici@umusic.com Schibsted Telecom AB Schibsted Telecom AB ägs till 80 procent av norska Schibsted. Aftonbladet och Svenska Dagbladet äger 10 procent vardera. Schibsted Telecom AB utvecklar innehåll och tjänster för mobila miljöer. Schibsted Telecom erbjuder sina användare personligt anpassade informations-, underhållnings-, och kommunikationstjänster. Schibsted ASA är Norges största och en av Nordens ledande mediekoncerner. Företaget är verksamt inom tidningsutgivning, förlagsverksamhet, produktion av TV och film och utveckling av multimediatjänster. I februari 2001 lanserade Schibsted Telecom AB under varumärket Inpoc ett antal mobila tjänster för nyheter, sport och nöjen. Innehållet i tjänsterna sänds som SMS-meddelanden till beställaren. Bakom innehållet står bland andra redaktionerna på Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Hittills har Schibsted Telecom AB haft fler än 300 000 betalande kunder. Universal Music År 2000 var Universal Music AB Sveriges ledande skivbolag, med en marknadsandel på 21%. I Universal Music AB ingår bland annat Stockholm Records AB, Sonet Grammofon AB och Polar International AB (skivbolag), samt Universal Publishing AB och Stockholm Songs AB (förlagsverksamhet). Universal Music AB har också licensavtal med Sprinkler, Led Recordings, Bolero Records och ett samarbetsavtal med Rodeo Records. Svenska artister som representeras är bl.a. Carola, Emilia, The Hellacopters, Infinite Mass, Komeda och Lars Winnerbäck. Universal Music AB är ett dotterbolag till Universal Music Group, ett av världens största musikföretag, vilket finns representerat i 63 länder. Många av världens mest kända labels ingår i Universal Music Group: Universal, MCA, Mercury, Island, Polydor, Decca, Philips och Deutche Grammophon, Verve, GRP, Emarcy och Impulse m.fl. Universal Music Group har också musikindustrins största och mest omfattande musikkatalog. Universal Music Group är en del av Vivendi Universal, ett globalt media och kommunikationsföretag. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/06/13/20010613BIT00340/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/06/13/20010613BIT00340/bit0001.pdf