Raoul Grünthal ny koncernchef för Schibsted Sverige

Report this content

Styrelsen för Schibsted Sverige AB föreslår att SvD:s vd Raoul Grünthal blir ny vd och koncernchef för Schibsted Sverige. SvD:s försäljnings- och marknadsdirektör Gunilla Asker blir tillförordnad vd för SvD.

Raoul Grünthal föreslås bli ny vd och koncernchef för Schibsted Sverige från och med idag. I det nya Schibsted Sverige ingår alla verksamheter i Aftonbladet-koncernen och SvD-gruppen.

– Raoul Grünthal har en lång och gedigen erfarenhet från skilda delar av mediebranschen, från såväl den redaktionella sidan som från operativa chefsbefattningar. Han är helt rätt person att leda den offensiva satsningen som det nya Schibsted Sverige ska göra, säger Gunnar Strömblad, koncerndirektör Schibsted med ansvar för Sverige.

Raoul Grünthal har varit vd på SvD sedan 2006. Mellan 2003 och 2006 var han chefredaktör och vd på nyhetsbyrån TT. Dessförinnan arbetade Raoul Grünthal som analyschef på Bankaktiebolaget JP Nordiska. 1989 grundade Raoul Grünthal Finanstidningen, där han arbetade operativt till 1997, bland annat som chefredaktör och vd. Raoul Grünthal har även arbetat som reporter på Veckans Affärer.

– Nya tider kräver nya lösningar. Mitt uppdrag blir att samordna Schibsteds verksamheter i Sverige så att de drar nytta av varandras styrkor och tillvaratar det nya medielandskapets möjligheter, samtidigt som vi bevarar respektive varumärke. Vi ska skapa nya innovativa erbjudanden och tjänster och en ännu starkare gemensam position på den svenska mediemarknaden, säger Raoul Grünthal.

Gunilla Asker blir tillförordnad vd för SvD från och med i dag. Idag är Gunilla Asker försäljnings- och marknadsdirektör på SvD. Tidigare har Gunilla Asker arbetat som divisionschef för Custom Research på Sifo Research International, marknads- och informationsdirektör på SJ, samt i flera olika befattningar på Unilever.

Aftonbladets koncernchef Carl Gyllfors har valt att inte söka tjänsten som koncernchef för Schibsted Sverige, utan lämnar på egen begäran koncernen. Arbetet med att utse en efterträdare har inletts.

Taggar: