Schlumberger genomför tävlingstest av IT-infrastrukturen inför OS i Aten 2004

Report this content

Schlumberger genomför tävlingstest av IT-infrastrukturen inför OS i Aten 2004 ATEN, 3 september 2003 - Schlumberger, som är Worldwide IT-partner för de olympiska spelen, har framgångsrikt genomfört den första omgången test under verkliga idrottstävlingar för att finslipa IT-infrastrukturen inför OS i Aten, som kommer att äga rum 13 - 29 augusti 2004. I samband med de tävlingar som hölls på OS-anläggningar förra månaden testades Games Management Systems, Information Diffusion Systems och den underliggande IT-infrastrukturen, komponenter som är nödvändiga för att administrera de olympiska spelen och vidarebefordra tävlingsresultat. "Det här är en milstolpe för de olympiska spelen, eftersom det är första gången som alla kritiska IT-funktioner har kunnat testas under tävlingsförhållanden ett helt år innan OS börjar", säger Philippe Verveer, tekniskt ansvarig för den internationella olympiska kommittén. "Vi är mycket imponerade av att Schlumberger konsekvent slutför sina uppdrag i tid, och just det här arbetet visar tydligt värdet av deras metod att överföra kunskap mellan olika projekt." Under idrottstävlingarna ansvarade Schlumberger för IT-applikationer och support på samma höga nivå som kommer att användas under OS, men i en mindre skala som passade idrottstävlingarnas sju grenar: bågskytte, hästsport, kanot, rodd, cykel, beachvolleyboll och segling. "Tester, tester och ännu fler tester är nyckeln till att lyckas implementera IT-tjänster under OS", säger Claude Philipps, chef för Schlumbergers teknikintegration inför Aten 2004. "Eftersom det här är riktiga idrottstävlingar får vi en tidig möjlighet att fullständigt testa alla applikationer i verkligheten innan vi går vidare till mer intensiva test och repetitioner närmare OS. När OS sätter i gång har vi bara en enda chans på oss, och vi har bestämt oss för att lyckas." Testerna under tävlingarna genomfördes vid det nyöppnade TOC (Technology Operations Center ) och ett primärt datacenter. TOC utnyttjar erfarenheterna från tidigare OS och nya teknologiska landvinningar och det var härifrån som det avancerade IT-nätverket och IT-infrastrukturen övervakades och styrdes. TOC har via ett mycket säkert nätverk kontakt med de olika arenornas datacenter, där lokala servrar och en helpdesk finns på plats. Innan idrottstävlingarna använde Schlumberger nya PC Factory för att säkra och anpassa hundratals datorer som sedan installerats och testats vid TOC och de medverkande OS-anläggningarna. Schlumbergers kontrakt med Internationella olympiska kommittén är världens största IT-kontrakt och omfattar fyra olympiska spel under åtta år: Salt Lake City 2002, Aten 2004, Turin 2006 och Peking 2008. Vid dessa olympiska spel har Schlumberger huvudansvaret för IT-rådgivning, systemintegration, drift, IT-säkerhet och applikationsutveckling. När OS i Aten börjar nästa sommar kommer Schlumberger att förfoga över en IT- personal bestående av 3 850 anställda och frivilliga, och övervaka alla IT-aktiviteter vid TOC, primära och sekundära datacenter samt 60 olika OS-anläggningar. #### SchlumbergerSema är ett affärssegment inom Schlumberger Limited, ett globalt tekniktjänsteföretag. Med över 30,000 medarbetare som betjänar kunder i 65 länder, aggregerar SchlumbergerSema IT consulting, systemintegration, managed services och relaterade produkter till olje- och gasindustrin, telekommunikation, energi, finans, transport och den offentliga sektorn. Genom Schlumberger DeXa*tjänstesvit, erbjuder företaget också sammanhängande IP-nätverk, informationssäkerhetslösningar, distribuerade datasupport och drifttjänster. Under 2002 omsatte Schlumberger 13,5 miljarder dollar. I Norden har SchlumbergerSema närmare 2 000 medarbetare. Schlumberger är Worldwide IT-Partner för de olympiska spelen i Salt Lake City 2002, Aten 2004, Turin 2006 och Peking 2008. För mer information, besök www.schlumbergersema.se. * Dexa är ett varumärke tillhörande Schlumberger. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/10/20030910BIT00570/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/10/20030910BIT00570/wkr0002.pdf