Basindustri och IT-bolag i samverkan - bildar bolag för att lyfta IT-infrastrukturen

Basindustri och IT-bolag i samverkan - bildar bolag för att lyfta IT- infrastrukturen Luleå, 11 oktober 2002, SchlumbergerSema, ett affärssegment inom Schlumberger Ltd, och LKAB, meddelar idag att man tillsammans har för avsikt att bilda ett gemensamt bolag inom området IT-infrastruktur, med start den 1 januari 2003. Det gemensamma bolaget kommer att verka under namnet SchlumbergerSema Norr AB. Majoritetsägare blir SchlumbergerSema, med LKAB som minoritetsägare. Bolagets säte och huvudkontor blir i Kiruna. Inledningsvis kommer bolaget att ha cirka 70 medarbetare med en beräknad omsättning på ca 70 MSEK. Bolaget skall erbjuda tjänster inom fasta och mobila nät, dator- och nätverksdrift, teknisk systemförvaltning, rådgivning i tekniska frågor, servicecenter via olika lösningar som erbjuds inom Schlumberger DeXa Suite of Services. Bolaget vänder sig till kunder i hela landet. De viktigaste kundgrupperna är större industrier, kommuner och landsting. "Vi vill tillsammans skapa ett ledande bolag inom området IT- infrastruktur, med tillväxt under lönsamhet, säger VD Martin Ivert, LKAB och Åke Södermark, vVD SchlumbergerSema i Skandinavien. Visionen är att bolaget skall bli en av motorerna i Malmfältens och Norrbottens näringsutveckling. Genom att ta tillvara synergier med andra kunder skapas förutsättningar för tillväxt och god lönsamhet. Genom samverkan skapas mervärden för hela länet. Om SchlumbergerSema: SchlumbergerSema är ett affärssegment inom Schlumberger Limited, ett globalt tekiktjänsteföretag. Med över 30,000 medarbetare som betjänar kunder i 65 länder, aggregerar SchlumbergerSema IT consulting, systemintegration, managed services och relaterade produkter till olja- och gasindustrin, telekommunikation, energi, finans, transport och den offentliga sektorn. Genom Schlumberger DeXa tjänstesvit, erbjuder företaget också sammanhängande IP-nätverk, informationssäkerhetslösningar, distribuerade datasupport och drifttjänster. Under 2001 omsatte Schlumberger 14,3 miljarder dollar. I Norden har SchlumbergerSema närmare 2 000 medarbetare. SchlumbergerSema är Worldwide IT-Partner för de olympiska spelen i Salt Lake City 2202, Aten 2004, Turin 2006 och Peking 2008. För mer information, besök www.schlumbergersema.se *Dexa är ett varumärke tillhörande Schlumberger För ytterligare information, kontakta: Åke Södermark, vVD SchlumbergerSema AB, tel 08-517 049 94, 0708- 51 49 94, e-post:asodermark@slb.com Marcus Petäjäniemi, VD SchlumbergerSema Norr AB, tel 0980- 39 37 01, 070- 632 52 01 Thomas Carter, Informationschef, SchlumbergerSema, tel: 08- 51 70 52 52, e-post: Tcarter1@slb.com Martin Ivert, VD LKAB, tel 0920- 38 1001, Anders Furbeck, Informationsdirektör LKAB, tel 0920- 38 178, 070-31 96 113 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/11/20021011BIT00370/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/11/20021011BIT00370/wkr0002.pdf