Hafslund, Norges största nät-och kraftleverantör, effektiviserar sin verksamhet med stöd av SchlumbergerSema

Hafslund, Norges största nät- och kraftleverantör, effektiviserar sin verksamhet med stöd av SchlumbergerSema Stockholm 27 januari 2003, SchlumbergerSema, ett affärssegment inom Schlumberger Limited, meddelar idag att Hafslund, ett av Norges största energiföretag valt produkter för kundstödsinformation och leverantörsbyte från SchlumbergerSema. Avtalet löper under fem år och värderas till 80 MNOK. Avtalet mellan SchlumbergerSema och Hafslund är en fortsättning på ett flera år långt samarbete och bekräftar SchlumbergerSemas position som ledande leverantör av IT-tjänster till energiområdet. Den nya lösningen innebär att att produkterna Customer och Change skall integreras i Hafslunds driftsmiljö hos dotterbolaget Siffer Service. Första produktionssättning sker i ferbruari 2003 med den största databasen som omfattar ca 300 000 kunder i Osloområdet. I november 2003 skall samtliga drygt 500 000 kunder till Hafslund vara överflyttade till de nya systemen. "SchlumbergerSema var den leverantör som kunde erbjuda oss den bästa totalbilden avseende funktionalitet i systemen, teknisk nivå, pris samt förmåga att kunna leverera det vi eftersökte" säger Alf Inge Berget, VD på Siffer Service, dotterbolag till Hafslund, som hanterar fakturering, avräkning och leverantörshantering. "Vi känner oss mycket nöjda med att fortsätta samarbetet med InfoSynergi, som numera ingår i Schlumberger. Vi får nu en ny teknisk plattform som möjliggör att vi kan effektivisera våra stödsystem för att ge en ännu bättre service till våra kunder och ser fram mot ett för båda parter vinnande samarbete. Vi är ett bolag som ser hela Norden som vår marknad och behöver därför bästa möjliga system för att möta våra kunders krav och dessutom kunna ta nya marknadsandelar" avslutar Alf Inge Berget.. "Vi ser denna affär som ytterligare en bekräftelse på att vi har den kompetens och erfarenhet som krävs för att hjälpa energiföretagen i deras strävan att att erbjuda sina kunder en lösning som ger ett mervärde samtidigt som man får ett ett hjälpmedel för att effektivisera verksamheten" säger Sjur Myskja, marknadsdirektör för energidivisionen inom SchlumbergerSema i Skandinavien. "Vi har en stark organisation med kunskap och kompetens att leverera system för kundinformation, fakturering, avräkning och leverantörshantering. Vi har också lagt våra system på en öppen plattform för att kunna tillgodose våra kunders behov. Speciellt när det gäller system för byte av elleverantör har vi idag en dominerande marknadsandel i Skandinavien, vilket visar att vi är den ledande leverantören inom området. Vi har dessutom börjat implementera dessa system hos energiföretag i andra länder i Europa". Om Hafslund Hafslund är Norges största nät- och kraftleverantör med 550 000 nättkunder och 750 000 kraftkunder. Hafslund har en omsättning på over 8 milliarder NOK, 2000 medarbetare, och har sin verksamhet framförallt i Osloområdet. Om SchlumbergerSema: SchlumbergerSema är ett affärssegment inom Schlumberger Limited, ett globalt tekniktjänsteföretag. Med över 30,000 medarbetare som betjänar kunder i 65 länder, aggregerar SchlumbergerSema IT consulting, systemintegration, managed services och relaterade produkter till olja- och gasindustrin, telekommunikation, energi, finans, transport och den offentliga sektorn. Genom Schlumberger DeXa*tjänstesvit, erbjuder företaget också sammanhängande IP-nätverk, informationssäkerhetslösningar, distribuerade datasupport och drifttjänster. Under 2002 omsatte Schlumberger 13,5 miljarder dollar. I Norden har SchlumbergerSema närmare 2 000 medarbetare. Schlumberger är Worldwide IT-Partner för de olympiska spelen i Salt Lake City 2002, Aten 2004, Turin 2006 och Peking 2008. För mer information, besök www.schlumbergersema.se. * varumärke tillhörande Schlumberger För mer information, kontakta: Alf Inge Berget, Verkställande Direktör, Siffer Service AS, +47 90 98 88 87, e-post: alf.inge.berget@siffer.no Sjur Myskja, Marketing Director, SchlumbergerSema AS, e-post: sjur.myskja@infosynergi.no Thomas Carter, informationschef, SchlumbergerSema, tel: 08- 51 70 52 52, 0708-51 52 52, e-post: TCarter1@slb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/27/20030127BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/27/20030127BIT00130/wkr0002.pdf