Hutchison 3G väljer SchlumbergerSemas lösning för USIM-smartcard

Hutchison 3G väljer SchlumbergerSemas lösning för USIM-smartcard Stockholm, den 21 augusti 2002 - SchlumbergerSema, en affärsenhet inom Schlumberger Limited (NYSE:SLB), tillkännagav i dag att man har skrivit kontrakt med Hutchison 3G UK Limited (Hutchison 3G) om att leverera USIM- smartcards (Universal Subscriber Identity Module) och tillhandahålla utbildning och support. Kontraktet är den största USIM-ordern någonsin i Europa och innebär att SchlumbergerSema ska leverera Usimera*-kort till Hutchison 3G UK och Hutchison Whampoas övriga 3G-verksamheter runt om i världen. SchlumbergerSemas Usimera-kort är utformade för att ge högsta möjliga säkerhet vid transaktioner, samtidigt som de optimerar minneskapaciteten. De möjliggör därmed en säker spridning av datatjänster och tillämpningar. Förutom att Usimera-korten ger nätverket utökade identifieringsfunktioner, har de dessutom utrustats med extra säkerhetsegenskaper. "Vi anser att SchlumbergerSema är världens främsta leverantör av smartcardlösningar", sade Colin Tucker, VD för Hutchison 3G. "De var vårt förstahandsval tack vare sina framgångsrika resultat i 3G-testerna och sina världsomspännande resurser inom produktion och utbildning. Det var viktigt för oss att välja en USIM-partner med den erfarenhet och expertis som krävs för att kunna leva upp till alla våra krav, både tids- och budgetmässiga." "USIM-korten är de mest avancerade smartcardlösningar som någonsin förekommit inom trådlös kommunikation. De spelar en avgörande roll för utvecklingen av säkra 3G-tjänster", tillade Xavier Chanay, vice VD för Mobile Cards på SchlumbergerSema. "Våra USIM-kort är resultatet av flera års utvecklingsarbete och vi är glada över att kunna samarbeta med Hutchison 3G i täten för multimediakommunikationsmarknaden. " I maj 2002 tecknade Hutchison 3G ett separat avtal med SchlumbergerSema om konsult- och projektledningstjänster i samband med spridningen av Hutchison 3G:s säkerhetsplattform. Om SchlumbergerSema SchlumbergerSema är en av två affärsdivisoner inom Schlumberger Limited, ett globalt tekiktjänsteföretag. Med över 30,000 medarbetare som betjänar kunder i 65 länder, aggregerar SchlumbergerSema IT consulting, systemintegration, managed services och relaterade produkter till olja- och gasindsutrin, telekommunikation, energi, finans, transport och den offentliga sektorn. Genom Schlumberger DeXa* tjänstesvit, erbjuder företaget också sammanhängande IP nätverk, informations säkerhetslösningar, distribuerade datasupport och drifttjänster. Under 2001 omsatte Schlumberger motsvarande 144 miljarder kronor. För mer information, besök www.schlumbergersema.se. Om Hutchison 3G 3G är en konvergering av media, information och telefoni som kommer att göra det möjligt för användarna att komma åt information och underhållningstjänster när man vill. 3G-standarden, som överenskommits mellan Europa, Japan, Kina och resten av Asien, heter formellt UMTS (Universal Mobile Telecommunications System). Den representerar en internationell standard för tredje generationens kommunikationssystem och utgör kärnan i Hutchison 3G. Hutchison Whampoa Limited innehar 65 procent av aktierna i Hutchison 3G, övriga större aktieägare är NTT DoCoMo (20 procent) och KPN Mobile (15 procent). Hutchison 3G kommer att gå under namnet 3 då man börjar erbjuda tjänsterna. 3:s tjänster kommer att finnas tillgängliga från systerföretag i Australien, Danmark, Hongkong, Irland, Israel, Italien, Sverige och Österrike. Mer information om Hutchison 3G finns på www.hutchison3g.com. Du kan också ringa Firefly på telefonnummer 020 7386 1595. * Usimera och DeXa är varumärken som tillhör Schlumberger För mer information: Thomas Carter, Informationschef, SchlumbergerSema, tel 08- 517 052 52, 0708-51 52 52, e-post:thomas.carter@sema.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/21/20020821BIT00680/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/08/21/20020821BIT00680/wkr0002.pdf