Nordea väljer lösning för säkra betalningar via Internet från SchlumbergerSema

Nordea väljer lösning för säkra betalningar via Internet från SchlumbergerSema Stockholm 18 november 2002, SchlumbergerSema, en affärsdivision inom Schlumberger Limited, meddelar idag att Nordea valt SchlumbergerSema som leverantör av 70 000 smarta kort och 60 000 läsare som säkerhetsslösning för sina kunder som gör betalningar via Internet. Avtalet mellan SchlumbergerSema och Nordea är en fortsättning på ett flera år långt samarbete med tidigare Postgirot, nu en del av Nordea koncernen, avseende en lösning för att säkra betalningar via Internet. I och med denna affär är det ca 400 000 användare som nyttjar Nordeas Postgirotjänst för betalningar via Internet och andra elektroniska tjänster. "För oss på Nordea, är det en naturlig fortsättning på ett mångårigt samarbete säger Niclas Westén, Nordea. Vi började erbjuda denna form av lösning redan 1989. Vi hanterar ca 125 miljarder i månaden och under alla dessa år har inte en krona försvunnit. Lösningen är enkel, funktionell och säker. Dessutom är det en mobil lösning i så motto att användaren i och med den senaste utvecklingen kan bära med sig kortet och kortläsaren och göra sina transaktioner från vilken dator som helst. De får plats i plånboken. Även om vi har fått nya kort och läsare så behöver vi inte göra några förändringar i våra egna system, vilket är en stor fördel." Lösningen innebär att användaren sätter i sitt smarta kort i kortläsaren, loggar in till Nordeas webbaserade tjänst, får fram ett slumptal som matas in i kortläsaren, slår in sin PIN-kod och får fram en signatur (nummer) i läsarens display. Vid uppkopplingen mot Nordea, innan betalningstransaktionerna skall sändas iväg, skriver kunden in det nummer som kortet genererat. Vid betalning skapas en digital signatur genom att även mata in kontonummer, belopp och PIN-kod. På så sätt genomförs en digital signering och ett betalningscertifikat skapas. Vi är den ledande tillverkaren av smarta kort i världen säger Tommy Pettersson, försäljningschef Kort SchlumbergerSema i Norden. Denna lösning är en av många som vi har avseende smarta kort. Vi ser det naturligtvis som en fortsatt erkänsla för att våra lösningar håller den höga säkerhet och kvalitet som Nordea kräver, samtidigt som vi på så sätt indirekt kan erbjuda Nordeas kunder en mycket användarvänlig lösning som tryggar deras betalningar Om Nordea Nordea är den ledande finanskoncernen i Norden och Östersjöregionen och bedriver verksamhet inom fyra affärsområden: Retail Banking, Asset Management & Life, Corporate and Institutional Banking och General Insurance. Om SchlumbergerSema: SchlumbergerSema är ett affärssegment inom Schlumberger Limited, ett globalt tekniktjänsteföretag. Med över 30,000 medarbetare som betjänar kunder i 65 länder, aggregerar SchlumbergerSema IT consulting, systemintegration, managed services och relaterade produkter till olja- och gasindustrin, telekommunikation, energi, finans, transport och den offentliga sektorn. Genom Schlumberger DeXa* tjänstesvit, erbjuder företaget också sammanhängande IP-nätverk, informationssäkerhetslösningar, distribuerade datasupport och drifttjänster. Under 2001 omsatte Schlumberger 14,3 miljarder dollar. I Norden har SchlumbergerSema närmare 2 000 medarbetare. SchlumbergerSema är Worldwide IT-Partner för de olympiska spelen i Salt Lake City 2002, Aten 2004, Turin 2006 och Peking 2008. För mer information, besök www.schlumbergersema.se. * varumärke tillhörande Schlumberger För mer information, kontakta: Niclas Westén, Nordea, e-post: niclas.westen@nordea.com Tommy Pettersson, SchlumbergerSema, tel: 070-71 45 26, E-post: tommy.pettersson@sema.se Thomas Carter, informationschef, SchlumbergerSema, tel: 08- 51 70 52 52, 0708-51 52 52, e-post: TCarter1@slb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/22/20021122BIT00900/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/22/20021122BIT00900/wkr0002.pdf