SchlumbergerSema bygger reseportal för brittiska transportdepartementet

SchlumbergerSema skriver kontrakt för utformning, produktion och hantering av Storbritanniens första transportportal för olika färdmedel London den 22 januari 2003 SchlumbergerSema, ett affärsegment inom Schlumberger Limited, tillkännagav i dag att det brittiska transportdepartementet har utsett företaget att leda ett konsortium med Atkins, BBC Technology, ESRI (UK) och Real Time Engineering Ltd för att leverera portalen Transport Direct. Portalen är en av de mest omfattande av sitt slag och ger resenärerna lättåtkomlig reseinformation kring hela resan, vare sig den sker via tåg, buss, tunnelbana, spårvagn, flygplan, bil, eller andra färdmedel. Resenärerna kan på ett enkelt sätt se olika resealternativ, jämföra priser, räkna ut restider och hålla sig à jour med reseförhållanden i realtid. Portalen innehåller även länkar till biljettförsäljningsställen. "Vi är mycket imponerade av SchlumbergerSema-konsortiets professionalism, erfarenhet och expertkunskaper", kommenterade Nick Illsley, VD för Transport Direct. "Portalens framgång bygger på att konsortiet kan samla in och tolka data från olika källor och presentera informationen på ett enkelt sätt. Vi tror att det konsortium vi har valt kommer att leverera en reseportal i världsklass som gör livet lättare för de brittiska resenärerna." Enligt kontraktet, som löper på tre år och är värt 15 miljoner pund, ansvarar SchlumbergerSema för den övergripande projekthanteringen, inklusive utformning, produktion och service av portalen. Atkins tillhandahåller reseplaneringsprogrammet, BBC utformar användargränssnittet, ESRI (UK) levererar programvara och lösningar för onlinekartor och Real Time tillhandahåller flyginformationslösningar. "Med Transport Direct-portalen kommer vi ett steg närmare att kunna erbjuda ett helintegrerat transportsystem i Storbritannien", kommenterar Dominic Arcari, transportansvarig på SchlumbergerSema. "Vi har stor kunskap om transportbranschen och lång erfarenhet av att administrera storskaliga projekt, och kommer tillsammans med medlemmarna i konsortiet att arbeta för att Transport Direct ska kunna presentera en central informationsresurs före årets slut." Den första versionen av Transport Direct planeras vara i drift på Internet i slutet av 2003. I sin slutliga form kommer det även att bli möjligt att hämta reseinformation via digital-TV, mobiltelefoner och informationskiosker. ### Om SchlumbergerSema SchlumbergerSema är ett affärssegment inom Schlumberger Limited, ett globalt tekniktjänsteföretag. Med över 25,000 medarbetare som betjänar kunder i 65 länder, aggregerar SchlumbergerSema IT consulting, systemintegration, managed services och relaterade produkter till olja- och gasindustrin, telekommunikation, energi, finans, transport och den offentliga sektorn. Genom Schlumberger DeXa* tjänstesvit, erbjuder företaget också sammanhängande IP-nätverk, informationssäkerhetslösningar, distribuerade datasupport och drifttjänster. Under 2002 omsatte Schlumberger 13,5 miljarder dollar. I Norden har SchlumbergerSema närmare 2 000 medarbetare. Schlumberger är Worldwide IT-Partner för de olympiska spelen i Salt Lake City 2002, Aten 2004, Turin 2006 och Peking 2008. För mer information, besök www.schlumbergersema.se. * varumärke tillhörande Schlumberger För mer information kontakta: Thomas Carter, Informationschef, SchlumbergerSema tel. 08-517 052 52, 0708-51 52 52, e-post: tcarter1@slb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/22/20030122BIT00850/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/22/20030122BIT00850/wkr0002.pdf