SchlumbergerSema får avtal med Statoil för helpdesk inom IT-området

SchlumbergerSema får avtal med Statoil för helpdesk inom IT-området Stavanger, 5 februari 2003: SchlumbergerSema, ett affärssegment inom Schlumberger Limited, meddelar idag att man vunnit ett kontrakt med Statoil ASA för att sätta upp och drifta helpdesk support. Avtalet som är på tre år med option på ytterligare två år, omfattar etablering och drift av en dedicerad IT Servicedesk, som är skräddarsydd för den skandinaviska marknaden. Tjänsterna kommer att stödja Statoils verksamhet i Stavanger, Köpenhamn och Stockholm och baseras på Schlumberger Dexa.Touch*, en lösning för att hantera global helpdesksupport och distribuerade datamiljöer. För att ytterligare stödja fokuseringen på IT-tjänster till energiområdet kommer SchlumbergerSema också att etablera ett kompetenscenter inom olja och gas i Stavanger "Vi har valt SchlumbergerSema tack vare företagets djupa kunskap om olje och gasindustrin, deras förståelse för våra specifika behov och deras konkurrenskraftiga priser" säger Jarle Böe, IT-direktör på Statoil. "Genom SchlumbergerSema kan vi erbjuda våra användare en effektiv stödfunktion på ett kostnadseffektivt sätt" avslutar Jarle Böe. "Detta är ett betydelsefullt avtal för SchlumbergerSema",säger Jörgen Rasmussen, chef för SchlumbergerSema i Norden och Baltikum. "Vi har ett strategiskt fokus på att erbjuda IT-relaterade tjänster till olja- och gas kunder. Den skandinaviska marknaden är en viktig del av denna utveckling och en marknad där vi förväntar en fortsatt tillväxt. Stavanger kommer att vara expertcentrum för olja och gas i den nordiska regionen". Avtalet är en fortsättning på ett långvarigt samarbete mellan Statoil och Schlumberger. Tidigare i år har SchlumbergerSema och Statoil också tecknat ett avtal avseende konsulttjänster. Om SchlumbergerSema SchlumbergerSema är ett affärssegment inom Schlumberger Limited, ett globalt tekniktjänsteföretag. Med över 30,000 medarbetare som betjänar kunder i 65 länder, aggregerar SchlumbergerSema IT consulting, systemintegration, managed services och relaterade produkter till olje- och gasindustrin, telekommunikation, energi, finans, transport och den offentliga sektorn. Genom Schlumberger DeXa*tjänstesvit, erbjuder företaget också sammanhängande IP-nätverk, informationssäkerhetslösningar, distribuerade datasupport och drifttjänster. Under 2002 omsatte Schlumberger 13,5 miljarder dollar. I Norden har SchlumbergerSema närmare 2 000 medarbetare. Schlumberger är Worldwide IT-Partner för de olympiska spelen i Salt Lake City 2002, Aten 2004, Turin 2006 och Peking 2008. För mer information, besök www.schlumbergersema.se. * varumärke tillhörande Schlumberger For ytterligare information: Jon Starkebye, Manager Oil & Gas,SchlumbergerSema Nordic Region and Baltic States, tel +47 51946770, + 47 900 610 61 Thomas Carter, informationschef, SchlumbergerSema, tel: 08- 51 70 52 52, 0708-51 52 52, e-post: TCarter1@slb.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/05/20030205BIT00220/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/05/20030205BIT00220/wkr0002.pdf