Nya uppgraderingar i Multifix-serien från Schneider Electric

Nu kommer nya uppgraderingar för infällda 1-moduls apparatdosor och Bigbox i Multifix-serien. Med dessa fortsätter Schneider Electric att erbjuda marknaden installationsvänliga dosor och tillbehör för nya och befintliga installationer, speciellt anpassade för svenska byggmetoder.

Med de nya uppgraderingarna av Schneider Electrics infällda 1-moduls apparatdosor samt Bigbox i Multifix-serien innebär att dosan nu har en förlängd kil/mutter i skruvringen, vilket gör att skruven kan skruvas ut ytterligare 3 mm jämfört med de tidigare dosorna där skruven ansågs vara för kort. De uppgraderade dosorna finns redan hos alla återförsäljare och har en ljusare grön ring än tidigare dosor. Med den nya uppgraderingen är skruvringen även mer miljövänlig då den är tillverkad av återvunnen plast.

De infällda apparatdosorna i Multifix-sortimentet lanserades under 2021 och ersatte då de befintliga VP-2 dosorna. Uppgraderingarna av Multifix-sortimentet var resultatet av flera års systematisk utveckling. Uppskattade egenskaper från tidigare versioner, som utbytbara stutsar som passar för både 16 och 20 mm diameter slang, finns kvar. I kombination med ett antal nya finesser är Multifix infällda apparatdosor lättinstallerade och flexibla.

– Vi har särskilt fokuserat på att det ska vara enkelt att installera apparatdosan oavsett förutsättningar. Ett lätt slag med hammaren öppnar sidan på dosan och det är allt som behövs för att kombinera två dosor. Skivfästet finns i ett utförande med och utan dubbelhäftande tejp och kan kombineras till rätt regelmått, säger Robert Palm, produktchef på Schneider Electric.

Enkelheten i att kombinera dosorna var den mest efterfrågade och största förbättringen som skedde 2021. Dosorna från Multifix levereras med ett putslock som gör att den färdigdragna installationen inte smutsas ner av spackel, färg eller damm innan det är dags att installera strömställare och vägguttag.

Multifix är halogenfri och tillverkad av återvinningsbar plast. Apparatdosorna finns i olika utföranden för regelväggar, ingjutning och brandklassning samt har flera smarta tillbehör för alla typer av bygg-metoder. Sortimentet består av kombinerbara apparatdosor för olika skivtjocklekar – singel, 1,5-modul, dubbel och Bigbox med extra kopplingsutrymme undertill.

Samtliga Multifix apparatdosor och tillbehör i form av bland annat skiv- och regelfästen finns att köpa hos elgrossisterna via webbshop och i butik. Artiklarna med de senaste uppgraderingarna, det vill säga med förlängd kil/mutter i skruvringen har samma e-nummer som tidigare: 1420183, 1420184, 1420185, 1420186, 1420187, 1420188, 1420588 samt 1420199.

Vårt syfte på Schneider är att ge alla möjlighet att göra det mesta av vår energi och våra resurser som gynnar utveckling och hållbarhet för alla. Vi ser till att Life Is On. Vi vill vara din digitala partner för ökad hållbarhet och effektivitet. Vi driver digital transformation genom att integrera världsledande process- och energiteknik, uppkopplade produkter, styrning, programvara och tjänster på alla nivåer genom hela livscykeln för hem, byggnader, datacenter, infrastruktur och industrier. Vi är ett globalt företag med stark lokal närvaro. Vi förespråkar öppna standarder och ekosystem tillsammans med partners som delar vår passion för ett meningsfullt syfte, inkludering och handlingskraft.