Schneider Electric lanserar ny lösning för trådlös kontroll

Nu lanserar Schneider Electric det trådlösa anslutningssystemet Quick Home Connect som efter enkel och snabb installation kontrollerar hemmets smarta produkter. Det är en flexibel och skalbar lösning som genom att koppla Wiser-produkter möjliggör ett smidigt insteg med ett fåtal enheter.

Anslutningssystemet Quick Home Connect är en startpunkt för trådlös hemautomation och kopplar enkelt samman Zigbee-enheter utan vare sig gateway eller app. Med hjälp av den anslutna trådlösa strömbrytaren, med 1-vägs/2-vägs utförande, kan lösningen smidigt sätta på och av enheter, dimma lampor samt styra persienner.

Quick Home Connect fungerar ihop med utvalda Wiser-enheter och installationen är både enkel och går snabbt. Lösningen är optimal i hem där det finns behov av att addera fler strömbrytare på valfria platser, utan att installera kablar och väggboxar, eller för att samla kontrollen över flera styrenheter.

– Quick Home Connect är ett praktiskt system för dig som vill ha kontroll över dina Wiser-enheter, men som inte har behov av en större smart hem-lösning Med en smidig installation kan första stegen tas, och för den intresserade är det sedan enkelt att komplettera med en gateway och skala upp för en fullständig smart hem-upplevelse, säger Mikael Dennbo, Produktchef Wiser, Schneider Electric.

Systemet lämpar sig för mindre installationer, exempelvis kontroll av enstaka rum, men kan däremot inte användas för fjärrstyrning eller schemaläggning i hela hemmet. Quick Home Connect fungerar enbart med anslutna och trådlösa strömbrytare. För att kunna använda både dimmer och persiennkontroll genom samma strömbrytare krävs en 2-vägs trådlös strömbrytare.

Fördelar med Quick Home Connect:

• Enkel installation
  • Kostnadsbesparing genom att undvika extra kabeldragning
  • Introduktion till “Smart”-upplevelsen
  • Flexibilitet (särskilt för renoveringsmarknaden)
  • Grundläggande lösning för enklare tillämpningar, som inte kräver en helhetslösning
  • Gör det möjligt att gå från ett fåtal enheter med begränsade funktioner, till en komplett systemupplevelse

Läs mer om Quick Home Connect och Wiser här