Schneider Electric presenterar uppdaterat sortiment inom Data Center White Space

Schneider Electrics nya sortiment tillgodoser applikationer med hög densitet och AI-belastningar. Den erbjuder förbättrat viktstöd, kylkapacitet och möjligheter för anslutning. Dessutom möter den branschens efterfrågan på hållbarhet, snabbare marknadsintroduktion och EU:s krav för energieffektivisering.

Schneider Electric presenterar nu sitt uppdaterade sortiment inom Data Center White Space, där rack och IT-utrustning är placerade inom ett datacenter. Det nya sortimentet inkluderar andra generationens NetShelter SX Enclosures (NetShelter SX Gen2), nya NetShelter Aisle Containment och en framtida uppdatering av NetShelter Rack PDU Advanced. Dessa är designade för att möta de förändrade behoven hos moderna datacenter, särskilt de som hanterar applikationer med hög densitet och AI-belastningar, såväl som regulatoriska krav som EU:s energieffektivitetsdirektiv (EED).

NetShelter SX Gen2-racken är specifikt framtagna för att stödja behoven i moderna datacenter. Dessa kan bära upp till 25 procent mer vikt än tidigare modeller och klarar ungefär 1 814 kg, vilket är avgörande för att rymma den tyngre och tätare utrustningen associerad med AI och högpresterande dataanvändning.

Racken erbjuder mer utrymme och bättre kabelhanteringsalternativ för större och mer komplexa serverinstallationer. Eftersom säkerheten för fysisk utrustning fortfarande är ett viktigt krav, har racken stålkonstruktion och 3-punktslåsningssystem för att förbättra datacenterskyddet.

Dessutom ökar den förbättrade perforeringen i dörrarna luftflödet, vilket är viktigt för att kyla serverkonfigurationer med hög densitet.

NetShelter SX Gen2-racken minskar sin totala klimatpåverkan med cirka 3,3 procent per rack och är designade för att vara återvinningsbara, där cirka 97 procent av materialet kan återvinnas. Dessa rack finns tillgängliga i standardstorlekarna 42U, 45U och 48U tillsammans med breda, extra breda och djupa modeller.

– Våra NetShelter SX Gen2 rack är ett stort steg framåt i att möta de kritiska kraven för applikationer med hög densitet. Med förbättrat viktstöd, luftflödeshantering och fysisk säkerhet gör vi det möjligt för våra kunder att optimera sin datacenterdrift – samtidigt som vi främjar hållbarhet, säger Elliott Turek, chef för Category Management, Secure Power Division, Schneider Electric.

Avancerad kylning och flexibilitet med NetShelter Aisle Containment

Den senaste NetShelter Aisle Containment kan uppnå 20 procent mer kylkapacitet. Detta är avgörande för att hantera värmen som genereras av AI-servrar och andra applikationer med hög densitet. Dessutom innehåller systemet en luftflödesregulator som automatiserar fläkthastigheten vilket minskar fläktens energiförbrukning med upp till 40 procent, jämfört med traditionella passiva kylsystem.

De leverantörsneutrala inkapslings-systemen ger större flexibilitet och snabbare installation för datacenteroperatörer, vilken förenklar integrationen och anpassningen till befintliga konstruktioner. Den nya designen förenklar även installation och fältmodifieringar, samtidigt som energikostnaderna minskas med fem till tio procent.

– Inkapslingar är fortfarande av största vikt i dagens högdensitetsdatacenter. Även i vätskekylda applikationer spelar luftvärmeavvisning en kritisk roll. Våra NetShelter Aisle inkapslings-lösningar förbättrar inte bara kylkapaciteten utan erbjuder också betydande energibesparingar, i linje med vårt engagemang för hållbarhet, säger Elliott Turek.

Säkerhet och hantering med NetShelter Rack PDU Advanced och Secure NMC3

NetShelter Rack PDU Advanced med Secure NMC3 är en uppdaterad strömfördelningsenhet utrustad med avancerade säkerhetsfunktioner och förbättrade hanteringsmöjligheter. Secure

NMC3, ett kort för nätverkshantering, erbjuder robusta cybersäkerhetsåtgärder och möjliggör tredjepartsvalidering för mjukvaruuppdateringar för konsekvent efterlevnad. Stödet för massuppdateringar av mjukvara minskar den manuella ansträngningen betydligt, vilket krävs för att hålla PDU:erna säkra och uppdaterade, och är avgörande för att upprätthålla säkerheten över stora distributioner.

PDU:n är lämplig för en rad applikationer, inklusive de med strömbehov upp till 70kW per rack, vilket gör den till en mångsidig lösning för olika datacenterkonfigurationer. Den inkluderar funktioner som förbättrar energieffektivitet och driftsäkerhet vilket bidrar till mer hållbara datacenter.

– Säkerhet och effektivitet är fokusområden för våra avancerade PDU:er. Genom att integrera utökade säkerhets- och hanteringsfunktioner säkerställer vi att våra kunder enkelt kan upprätthålla säkra och effektiva operationer, säger Elliott Turek.

Alla produkter i Schneider Electrics uppdaterade White Space-sortiment är tillgängliga för offert och beställning (Secure NMC3 lanseras under Q4).

Besök hemsidan för mer information om NetShelter SX Gen2 Enclosures, NetShelter Aisle Containment och NetShelter Rack PDU Advanced.