Schneider Electrics startapparater i TeSys-serien firar 100 år!

Från 1924 till 2024 har TeSys startapparater utvecklat branschen runt om i världen. Utvecklingen av nya TeSys-produkter fokuserar på innovation, energieffektivitet, digitalisering och säkerhet vilket möjliggör optimal drift i anläggningarna.

Under 100 år har TeSys motorstartare hjälpt branschen med innovationer inom motorskydd, övervakning och kontroll. Redan 1924 lanserades uppfinningen av branschens första BAR-kontaktor. Därefter kom den första kapslade motorstartaren, den första modulära kontaktorn och den första modulära tre-i-ett-motorstartaren.

– TeSys-serien har under sina 100 år haft en imponerande resa genom att utvecklas utifrån förutsättningar och behov. Idag är TeSys-namnet synonymt med klassens bästa säkerhet och tillförlitlighet, plug-and-play-lösning och flexibel funktionalitet, säger Ronny Josgård, Produktchef på Schneider Electric i Sverige.

Under åren har behov och förutsättningar förändrats för OEM-tillverkare samt slutanvändare och ett stort fokus ligger idag på energieffektivitet, digitalisering och säkerhet. Genom att digitalisera processer kan energianvändningen minska. En annan fördel med digitalisering av motorkontroller är att det möjliggör fjärrövervakning av strömbelastning och elkvalitetsdata som i sin tur underlättar diagnostik och korrigeringar. Det resulterar i att man kan förutsäga underhållet och förbättra produktionskontinuiteten.

Utvecklingen av nya TeSys-lösningar för motorstyrning inkluderar digitalisering och elektrifiering för att säkerställa driften och förebyggande underhåll samtidigt som man ska kunna sänka den totala ägandekostnaden för kunder och slutanvändare. Från design- och byggfas till drift och underhåll är målet att TeSys ska erbjuda en lösning som främjar avancerad tillgångshantering och energieffektivitet under hela produktens livslängd.

– Idag används TeSys-produkterna runt om i hela världen vilket gör det enkelt att använda och hitta reservdelar vid behov, säger Ronny Josgård, Produktchef på Schneider Electric i Sverige.

TeSys har kontaktorer i 2–4-poligt utförande från 0,5–1050 Ampere och man hittar TeSys-familjernas produkter i både IEC- och NEMA-applikationer samt att de är certifierade enligt de stora standarderna runt om i världen som till exempel BV, UL, CSA och CCC.

TeSys-familjen består av 26 produktserier och sortimentet utvecklas och breddas kontinuerligt. Inom kort kommer en ny produktserie lanseras i TeSys-sortimentet.

Läs mer om TeSys startapparater här

Se översiktsvideo om TeSys här

Schneider Electric Schneiders syfte är att påverka genom att ge alla möjlighet att göra det mesta av vår energi och våra resurser, och därigenom överbrygga framsteg och hållbarhet för alla. På Schneider kallar vi detta Life Is On.

Vår mission är att vara den betrodda partnern inom hållbarhet och effektivitet.

Vi är en global ledare inom industriell teknologi som för med sig världsledande expertis inom elektrifiering, automation och digitalisering till smarta industrier, robust infrastruktur, framtidssäkrade datacenter, intelligenta byggnader och intuitiva hem. Förankrade i vår djupa branschkunskap tillhandahåller vi integrerade, helhetslösningar med AI-aktiverad industriell IoT med anslutna produkter, automation, programvara och tjänster, vilket levererar digitala tvillingar för att möjliggöra lönsam tillväxt för våra kunder.

Vi är ett företag för människor med ett ekosystem av 150 000 kollegor och över en miljon partners verksamma i över 100 länder för att säkerställa närhet till våra kunder och intressenter. Vi omfamnar mångfald och inkludering i allt vi gör, styrs av vårt meningsfulla syfte om en hållbar framtid för alla.

www.se.com/se/sv