Sveriges rör läcker vatten – men Linköpings är tätare

I Sverige försvinner närmre var femte liter dricksvatten på vägen till konsumenten. Med hjälp av en digital modell har Linköpings kommun lyckats minimera förlusten. I en tid av klimatutmaningar där vatten blivit en bristvara kan dessa smarta lösningar innebära enorma besparingar av pengar, vatten och energi.

Stockholm, 13 augusti 2024 De flesta kommuner i Sverige använder föråldrade driftsystem och modeller som kräver manuell programmering av data. I Linköping har Tekniska verken, det kommunägda energibolaget, och WSP tillsammans automatiserat processen med hjälp av Schneider Electrics mjukvara EcoStruxure Water Advisor-Water Simulation.

Genom att använda uppkopplade mätare och sensorer är det möjligt att skapa en digital tvilling i realtid och därmed optimera verksamheten samt säkertställa oavbruten service.

Den uppkopplade modellen innebär även att det är enklare att se plötsliga avvikelser i nätets vattentryck vilket minskar risken för vattenförluster. År 2022 var den genomsnittliga vattenförlusten i Sveriges kommuner hela 16 procent, jämfört med Linköpings förlust 8,4 procent. Linköpings nästintill halverade vattenförlust innebär att kommunen har kunnat spara vatten som motsvarar den dagliga hushållskonsumtionen för 22 000 personer – lika många som bor i Kiruna, Östhammar eller Finspång.*

– Genom att använda uppkopplade system har vi kunnat optimera drift och vattentryck samt sparat stora mängder dricksvatten. När Linköping dessutom växer kan vi använda existerande data och beräkningar för att effektivt bygga morgondagens vattennät. I en framtid där varje droppe kommer att räknas är detta både hållbart samt sparar tid och pengar, säger Sinan Nouri, Utredningsingengör på Tekniska verken i Linköping.

Enligt branschorganisationen Svenskt Vatten behöver landets kommuner investera ytterligare 10 miljarder kronor årligen för att förnya vatten- och avloppsinfrastrukturen och försörja en växande befolkning. Med nuvarande takt skulle det ta över 200 år att framtidssäkra ledningsnätet.

– Bristen på rent dricksvatten är ett globalt problem. Det är viktigare än någonsin att minska förlusten och inte minst förhindra att dricksvatten försvinner på vägen till hushållen. På samma sätt som vi utvecklar lösningar för att ta hand om energi måste vi tillsammans bli bättre på att hantera vatten. Att Linköpings kommun lyckats minimera sina vattenförluster med hjälp av smart teknik gör mig hoppfull om att de kan bli en förebild för fler kommuner att ta efter, säger Jenny Larsson, VD på Schneider Electric i Sverige.

När städer rustas upp eller växer krävs det ofta att gator och torg grävs upp. Detta innebär stora utmaningar vad gäller försörjningen av dricksvatten och avlopp. Linköpings modell använder realtidsdata och simuleringar för att optimera arbetet, exempelvis för att identifiera korrekta dimensioner på rör, ledningar och andra installationer.

– Att bygga ut och förnya städer med precision är både resurssmart och sparar tid. Lösningen gör det dessutom möjligt att förutse om de befintliga ledningarna behöver läggas om eller bytas ut helt, men även kalkylera inför eventuella utmaningar när befolkningen ökar. En effektiv metod för att förbättra de kommunala bolagens arbete, säger Robert Waldem, VA-ingengör på WSP.

Läs mer och se filmen om Linköpings modell här.

*Om uträkningen:
40 000 kubikmeter dricksvatten produceras dagligen till Linköpings invånare. För att förvandla detta till liter har vi multiplicerat siffran med 0,084, vilket år 2022 motsvarar kommunens vattenförlust på 8,4 procent av den leverade volymen. Detta innebär att Linköping har en ungefärlig förlust på 3 360 000 liter vatten per dag. Genom att dividera denna siffra med ett normalt hushålls snittanvändning, som är beräknat på 138 liter dricksvatten per person och dygn, visar resultatet att 24 348 personers dagliga vattenförbrukning går förlorad. Om samma uträkning används för att se hur Linköpings vattenförlust skulle se ut med Sveriges genomsnittliga förluster på 16 procent av den levererade volymen skulle det motsvara 46 376 personers dagliga förbrukning. Differansen mellan dessa uträkningar indikerar ett potentiellt sparande av färskt dricksvatten åt 22 028 personer. Folkmängden i nämnda kommuner baseras på Statistiska centralbyråns siffror från 2023.

Linköpings dagliga vattenförlust
40 000 m3 x 0,084 = 3 360 000 L
3 360 000 L / 138 L per person = 24 348 personer

Linköpings dagliga vattenförlust beräknat på Sveriges snitt
40 000 m3 x 0,16 = 6 400 000 L
6 400 000 L / 138 L per person = 46 376 personer

Linköpings ungefärliga sparande
46 376 personer – 24 348 personer = 22 028 personer

Källor:

Schneider Electric Schneiders syfte är att påverka genom att ge alla möjlighet att göra det mesta av vår energi och våra resurser, och därigenom överbrygga framsteg och hållbarhet för alla. På Schneider kallar vi detta Life Is On.

Vår mission är att vara den betrodda partnern inom hållbarhet och effektivitet.

Vi är en global ledare inom industriell teknologi som för med sig världsledande expertis inom elektrifiering, automation och digitalisering till smarta industrier, robust infrastruktur, framtidssäkrade datacenter, intelligenta byggnader och intuitiva hem. Förankrade i vår djupa branschkunskap tillhandahåller vi integrerade, helhetslösningar med AI-aktiverad industriell IoT med anslutna produkter, automation, programvara och tjänster, vilket levererar digitala tvillingar för att möjliggöra lönsam tillväxt för våra kunder.

Vi är ett företag för människor med ett ekosystem av 150 000 kollegor och över en miljon partners verksamma i över 100 länder för att säkerställa närhet till våra kunder och intressenter. Vi omfamnar mångfald och inkludering i allt vi gör, styrs av vårt meningsfulla syfte om en hållbar framtid för alla.

www.se.com/se/sv