Schroders: Förmögna svenskar vill hellre ha råd om antikviteter än aktier och pension

Pressmeddelande december 2011

Få förmögna svenska investerare vill ha rådgivning kring aktier och pensionssparande, enligt en ny undersökning som det brittiska kapitalförvaltningsbolaget Schroders har gjort. Svenskarnas fokus vid investeringar är istället konst, antikviteter och fastigheter.

Det är dubbelt så vanligt att svenska investerare söker rådgivning om konst (37 %) eller antikviteter (34 %) än pension (17 %). Det framgår vid en kartläggning av investeringsattityder och beteenden hos ett representativt urval av 1 400 förmögna investerare i tio europeiska länder, där bland andra Sverige, Storbritannien, Tyskland, Italien och Frankrike ingår.

I rådande kristider visar svaren att flertalet européer hellre vill ha hjälp med långsiktiga placeringar än rådgivning kring alternativa placeringar och fastighetsinvesteringar. När välbärgade svenskar tillfrågades vilken typ av investeringsrådgivning de önskade svarade nästan hälften att de ville ha råd kring fastighetsköp (45 %). Därefter ville de ha hjälp med alternativa investeringar i konst (37 %) och antikviteter (34 %).

Svenskarnas åsikter om finansiell rådgivning varierade kraftigt. Trots att 37 procent sa att de ville ha råd innan de la pengar i långsiktiga investeringsprodukter, var det endast 18 procent som ville ha råd kring aktieköp och 17 procent pensionsrådgivning. Européerna däremot var betydligt mer på hugget när det gäller aktieinvesteringar (30 %) och pensionsrådgivning (34 %).

Svenskarnas intresse för värdeutvecklingen av deras placeringar var också tämligen sval. Endast 16 procent av de svenska investerarna följde den dagliga värdeutvecklingen och lite drygt en fjärdedel (28 %) uppgav att de hade svårt att följa utvecklingen ens månadsvis.

Investeringsbesluten var inte heller till svenskarnas belåtenhet – bara 37 procent uppgav att de var nöjda med sina placeringar. En femtedel (22 %) önskade att de hade placerat mer pengar och mer än var femte person (21 %) beklagade sig över att de inte börjat investera tidigare.

Viggo Johansen
, Schroders Nordenchef för institutionell försäljning:
– I vår studie, som omfattar 10 europeiska länder, sticker svenskarna ut. Det är ytterst få svenska investerare som vill ha rådgivning kring aktier och pensionssparande. Något motsägelsefullt menar dock många att de ångrar sina investeringsbeslut och endast en liten del följer regelbundet värdeutvecklingen av sina placeringar. I den rådande skuldkrisen måste man ha koll på sina placeringar för att kunna uppnå maximal värdeökning. Rådgivning är viktigt och vi uppmuntrar investerare – särskilt de som inte följer placeringarnas värdeutveckling – att söka oberoende finansiell rådgivning. Det är viktigare än någonsin att ha koll på sina pengar, säger Viggo Johansen, Schroders Nordenchef för institutionell försäljning.

För ytterligare information eller intervjuer vänligen kontakta: Viggo Johansen, Schroders Nordenchef för institutionell försäljning, + 46 70-678 55 30, Viggo.johansen@schroders.com

Undersökningsfakta:

Ytterligare tabeller finns tillgängliga på begäran. Undersökningen genomfördes av YouGov hösten 2011, där det gjordes ett representativt urval av förmögna investerare. Studien omfattar tio europeiska länder – Tyskland, Österrike, Sverige, Schweiz, Spanien, Nederländerna, Belgien, Italien, Frankrike och Storbritannien. Definitionen av förmögna investerare är personer med investeringstillgångar över 100 000 €, med bostaden borträknad.

For trade press only:
To view the latest press releases from Schroders go to: http://ir.schroders.com/media Schroders plc

Schroders is a global asset management company with billion £182.2bn (211.6 billion, $283.9 billion) under management as at 30 September, 2011. Our clients are major financial institutions including pension funds, banks and insurance companies, local and public authorities, governments, charities, high net worth individuals and retail investors.

With one of the largest networks of offices of any dedicated asset management company, we operate from 32 offices in 25 countries across Europe, the Americas, Asia and the Middle East. Schroders has developed under stable ownership for over 200 years and long-term thinking governs our approach to investing, building client relationships and growing our business.

Further information about Schroders can be found at www.schroders.com or on Schroders Talking Point www.schroders.com/talkingpoint.

Issued by Schroder Investment Management Ltd, which is authorised and regulated by the Financial Services Authority. For regular updates by e-mail please register online at www.schroders.com for our alerting service.