• Schroders/

Schroders meddelar att Qwil Messenger är det första Fin-Tech-företaget som deltar i programmet för nystartade företag

Den 14 maj 2018

Schroders tillkännager idag det första nystartade Fin-Tech-företaget som ska delta i dess globala residensprogram efter den lyckade lanseringen förra månaden.

Qwil Messenger är en säker plattform för snabbmeddelanden som gör det möjligt för företag och kunder i olika jurisdiktioner att kommunicera direkt via en app, samtidigt som de komplexa krav för dataintegritet och dataskydd som internationella företag ställs inför efterlevs.

Cobalt-programmet är avsett att hjälpa nystartade företag med fokus på finansiella tjänster att samarbeta med Schroders för att stödja deras utveckling.

Graham Kellen, Chief Digital Officer på Schroders säger:

– Cobalt-programmet har redan rönt stort intresse från en rad spjutspetsföretag inom Fin-Tech, som gärna vill samarbeta med Schroders.

Schroders kan med nöje bekräfta att Qwil Messenger har blivit det första att officiellt delta i programmet. Det ger en säker och pålitlig plattform som efterlever de växande lagkrav som gäller för kundkommunikation, i synnerhet när dataskyddsförordningen träder i kraft i EU nu i maj.

Schroders riktar speciellt in sig på Fin-Tech-företag som har gått vidare från det första konceptuella stadiet eller den tidiga tillväxtfasen och som erbjuder relevanta lösningar för kapitalförvaltning.

Qwil Messenger kommer att kunna dra nytta av direkt tillgång till lämpliga affärsområden inom Schroders, skrivbordsutrymme, resurser och potentiella investeringar. Ett avtal, som kan förlängas, har träffats för de kommande sex månaderna.

Peter Reading, Chief Executive Officer och medgrundare till Qwil Messenger, säger:

– Vi är stolta över att ha valts ut som den grundande deltagaren i Cobalt-programmet. Att samarbeta med en framåtblickande institution som gärna vill satsa på tillväxten av en lösning för hela branschen är nyckeln till vår utveckling och framgång. Schroders är perfekt för oss.

Sociala chattappar dominerar vårt sätt att kommunicera, men de passar inte för affärsändamål. Qwil Messenger gör chattandet säkert och lagefterlevande när det betyder mest, mellan företag, kunder och deras partners.

Vår plattform gör att kunder, var som helst, kan kommunicera sömlöst med alla sina företag via en säker och pålitlig kommunikationskanal.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Schroders

Estelle Bibby, Senior PR Manager               Tel: +44 (0)207 658 3431/estelle.bibby@schroders.com

Andy Pearce, Institutional PR Manager        Tel: +44 (0)207 658 2203/andy.pearce@schroders.com

OSchroders plc

As a global investment manager, we help institutions, intermediaries and individuals meet their goals, fulfil their ambitions, and prepare for the future. But as the world changes, so do our clients’ needs. That’s why we have a long history of adapting to suit the times and keeping our focus on what matters most to our clients.

Doing this takes experience and expertise. We bring together people and data to spot the trends that will shape the future. This provides a unique perspective which allows us to always invest with conviction. We are responsible for £447.0 billion (€503.6 billion/$604.7 billion)* of assets for our clients who trust us to deliver sustainable returns. We remain determined to build future prosperity for them, and for all of society. Today, we have 4,600 people across six continents who focus on doing just this.

We are a global business that’s managed locally. This allows us to always keep our clients’ needs at the heart of everything we do. For over 200 years and more than seven generations we’ve grown and developed our expertise in tandem with our clients’ needs and interests.

Further information about Schroders can be found at www.schroders.com.

Issued by Schroder Investment Management Limited. Registration No 1893220 England. Authorised and regulated by the Financial Conduct Authority. For regular updates by e-mail please register online at www.schroders.com for our alerting service.

* As at 31 December 2017

Om Qwil Messenger

A highly secure and compliant multi-tenant instant messaging platform designed specifically to connect all professional firms and their clients through one single app.