Håroljor – en räddare i nöden i höst och vinter

Det finns ingen enskild produkt som skyddar håret mot höstens och vinterns alla påfrestningar som håroljor. Schwarzkopf Gliss var först med att lansera dem brett på marknaden och idag erbjuder Gliss ett komplett utbud för alla hårtyper. Schwarzkopf Gliss hårvårdsexpert Alice Badaru Kisiel delar med sig av sin kunskap kring håroljor och deras olika användningsområden.

Hösten och vintern är årstider som ofta för med sig glåmigt, ostyrigt och stripigt hår. De flesta problem orsakas av den torra luften, både utom- och inomhus. Genom att använda hårolja återställs fuktbalansen samtidigt som håret får vård som förebygger problemet. Gliss håroljor kommer i behändiga förpackningar som är lätta att ta med sig i handväskan vilket gör det enkelt att skydda håret mot höst- och vinterkylan när det behövs.

Vad är egentligen hårolja för något?

Argan- marula-, avokado-, macadamianöt- och andra oljor är kända för sina vårdande egenskaper. Arganolja som utvinns ur frukter från arganträd har till exempel använts i urminnes tider av Berberkvinnor och nomader i Marocko. För några år sedan gjorde de entré i skönhetsvärlden som ingredienser i håroljor och sedan 2012 säljs produkterna brett i dagligvaruhandeln. Något vi på Schwarzkopf var först med i och med lanseringen av Gliss Daily Oil Elixir. Håroljor gör underverk för trötta hår. De skyddar mot värme, reparerar, dämpar friss samt elektriskt hår och ger lyster.

Hur applicerar jag bäst hårolja?

Oljan fungerar bäst som leave in-kur när håret är torrt. Använd endast 2-3 droppar. Har du lockigt hår kan du använda oljan mer generöst. Arbeta då försiktigt in den i hela håret. Vid rakt hår fördelas oljan i handflatorna och stryks sedan försiktigt mot yttre ytor och hårtoppar, samtidigt som håret närmast rötterna lämnas obehandlat. Du kan även smörja in oljan i hela håret som en vanlig hårkur, både i torrt och blött hår. Bäst resultat får du om du virar en varm handduk runt huvudet och låter den sitta kvar i de cirka 20 minuter du låter oljan verka. Skölj ur oljan genom att först arbeta in en klick schampo i det inoljade men torra håret. Schamponera sedan håret på vanligt vis med vatten, en eller två gånger.

Blir inte håret fett, tungt och hängande av oljor?

Vid tillverkningen av våra oljor använder vi en teknik som ger dem en lätt konsistens som inte tynger ner håret i onödan. Det är däremot viktigt att bara applicera oljan i längderna och topparna, inte i hårbotten. Du behöver som sagt inte en större mängd, några droppar olja räcker bra.

Hur ofta kan jag använda hårolja?

Olja är verkligen hårets bästa vän och kan användas dagligen vid behov.

Jag har hört att man kan styla håret med oljor, hur då?

Hårolja är en perfekt stylingprodukt för de som vill få bort friss och istället få maximal glow. Faktum är att oljor används alltmer i just olika stylingprodukter. Till exempel innehåller många produkter arganolja. I hårspray är det oljan som gör håret smidigt och fast. Med en bra hårspray behöver du därför inte frukta den så kallade ”hjälmfrisyren”. Många stylingsprayer består av marulaolja som skyddar mot slitande föntorkning samt vårdar torrt och frissigt hår med hjälp av fukt.

www.schwarzkopf.se

www.henkel.se

Henkel är verksamt över hela världen med ledande varumärken och teknologier inom tre affärsområden: hår- och kroppsvård (Beauty Care), tvätt och hushållsrengöring (Laundry & Home Care) samt lim, tätning och ytbehandling (Adhesive Technology). Företaget grundades 1876 och har idag marknadsledande position inom konsumentområdet såväl som industrin med välkända varumärken som Schwarzkopf, Barnängen, Loctite och Pattex. Henkel har ca 47 000 anställda och rapporterade 2013 en omsättning på 16 400 miljoner euro och en vinst på 2 500 miljoner euro. Henkel är listat på den tyska börsen DAX. Henkel Norden har ca 430 medarbetare och omsatte 213 miljoner euro under 2013.