Så får du det vackraste bröllopshåret

Det finns inget enskilt tillfälle som kvinnor vill vara sina vackraste jag på, som på sin bröllopsdag. Nedan guidar Gliss till vårdande vanor som hjälper håret att få maximal styrka, glans och om önskat mer längd, inför den stora dagen.

Många kvinnor har drömt om sin bröllopsdag sedan de var små. Ett vackert hår är minst lika viktigt som klänningen och många vet till och med vilken frisyr de vill ha för att komplettera sin look. Vare sig det är gammaldags, romantisk, extravagant eller modern stil som eftersträvas är det viktigt att håret är så välmående som möjligt. Som brud blir man fotograferad från alla håll och vinklar och bilderna kommer att tittas på i många år framöver.

Vill du spara ut håret är det viktigt att vara ute i god tid. Håret växer cirka 1-2 cm per månad men processen kan gå snabbare om håret är starkt och friskt. Följ rekommendationerna nedan och kombinera hårvård med en sund kost och motion för bästa möjliga resultat. Upprepa därefter samma procedur efter bröllopet då håret ofta är livlöst eftersom det utsatts för mycket påfrestning i form av värme, stylingprodukter, hårnålar och smycken.

• Ge håret en extra vårdande och lång balsamering var sjätte vecka. Låt balsam och hårolja sitta i minst en timme. Gör denna behandling en sista gång veckan innan bröllopet.
  • Tvätta inte håret för ofta men när du väl gör det, använd produkter som innehåller keratin. Det stärker varje hårstrå inifrån.
  • Använd alltid värmeskyddande hårprodukter vid användande av hårtork, platt- och locktång. Försök att lufttorka håret så ofta som möjligt.
  • Toppa håret hos en frisör regelbundet.
  • Ge mycket fukt med hjälp av hårolja. Torrt och skadat hår är svårt att styla och ser grovt och strävt ut på bild.
  • Tvätta inte håret samma dag som du ska gifta dig. Det gäller speciellt för kvinnor med fint och tunt hår. Då förebygger du flygigt hår och gör det lättare att styla och locka. Tvättas håret dagen innan bröllopet bör det inte heller balsameras av samma anledning.
  • Efter bröllopet är håret ofta livlöst eftersom det utsatts för mycket påfrestning i form av värme, stylingprodukter och attiraljer. Bygg upp det igen genom att följa rutinerna ovan.

Gliss serie Ultimate Oil Elixir är speciellt framtagen för att hjälpa det mest skadade håret. Formulan i serien med flytande keratin och näringsrik olja förstärker hårets struktur och ger det extra mycket vård utan att tynga ner det. Den intensiva Nutri Repair-formulan reparerar den skadade strukturen i hårstrået och täpper igen sprickorna på ytan. Hårets naturliga motståndskraft återställs och varje hårstrå får skydd mot slitage, kluvna toppar och torrhet. Serien innehåller schampo, balsam, serum, balsamspray samt en hårolja med sex vårdande egenskaper.

www.schwarzkopf.se

www.henkel.se

Henkel är verksamt över hela världen med ledande varumärken och teknologier inom tre affärsområden: hår- och kroppsvård (Beauty Care), tvätt och hushållsrengöring (Laundry & Home Care) samt lim, tätning och ytbehandling (Adhesive Technology). Företaget grundades 1876 och har idag marknadsledande position inom konsumentområdet såväl som industrin med välkända varumärken som Schwarzkopf, Barnängen, Loctite och Pattex. Henkel har ca 50 000 anställda och rapporterade 2014 en omsättning på 16,4 miljarder euro och en justerad rörelsevinst på 2,6 miljarder euro. Henkels preferensaktier ingår i det tyska aktieindexet DAX.