Vårda håret rätt på solsemestern

Sommaren är i antågande och många svenskar väljer då att åka söderut till sol och värme. Vad som är viktigt att tänka på är att UV-strålar, bad i saltvatten och klorbassänger kan skada ditt hår och göra det torrt och livlöst. Därför har Gliss tagit fram tips och tricks för att råda bot på hårproblem som uppkommer i samband med sol och bad. För att bibehålla ett vackert och friskt hår under semestern krävs det rätt vård och rätta vanor.

En veckas avslappnande solsemester kan göra underverk för kropp och själ. Vad många däremot glömmer bort är att det ofta medför skador på håret. Yttre faktorer såsom sol, vind, saltvatten och klorerat vatten sliter på håret och gör det torrt, sprött, matt och livlöst. Hårstråets yttersta skikt bryts ner, som annars fungerar som en skyddsbarriär. Om du dessutom har torrt hår sedan tidigare är fjällskiktet upprivet och fransigt vilket gör att hårstrået blir ännu känsligare. Däremot kan du skydda håret mot de påfrestningar som semestern medför genom rätta rutiner och vårdande produkter.

Så vårdar du håret under semestern

•  Klipp hårtopparna innan resan. Friska toppar har starkare motståndskraft för yttre påfrestningar.
  • Skölj håret i sötvatten om det haft kontakt med klor eller saltvatten. Klor eller salt i kombination med sol kan skada håret och göra det torrt och sprött.
  • När håret utsätts för daglig UV-strålning riskerar det att bli skadat. En inpackning minst en gång i veckan återfuktar håret och förseglar varje hårstrå med en skyddande hinna.
  • Det bästa sättet att undvika farliga UV-strålar är att inte exponera håret för direkt solljus. Med en solhatt eller sjal skyddar du håret och även den känsliga huden kring ansiktet.

I resenecessären

Hjälp till att bygga upp håret, både inför och under solsemestern med den vårdande serien Gliss Ultimate Color som rengör håret skonsamt samtidigt som det förseglar varje hårstrå med ett skyddande lager. Formulan innehåller färgförseglande egenskaper med flytande kristaller och UV-filter som skyddar håret och tillför skimrande reflexer för en intensiv glans. Tips: Använd Gliss Ultimate Color 1 Minute Intensive Mask både innan och under semesterresan. Inpackningen reparerar trasiga hårstrån och optimerar förseglingen.

Gliss Ultimate Color Oil Elixir är en vårdande hårolja i en liten och behändig flaska som passar perfekt i resenecessären. Den innovativa formulan med UV-filter bygger upp håret och hjälper till att förebygga ett torrt och solskadat hår. Tips: Efter en heldag på stranden, använd Gliss Ultimate Color Oil Elixir i håret över natten, för intensiv vård och extra glans.

Gliss Ultimate Oil Elixir Serum är en vårdande oljespray som reparerar den skadade strukturen i hårstrået och täpper igen sprickorna på ytan. Tips: Spraya i hårtopparna direkt efter ett dopp i saltvatten eller swimmingpool så får du ett lättkammat hår med skydd mot slitage, kluvna toppar och torrhet.

För högupplösta bilder, kontakta:
Susanna Salomon, Spotlight PR
E-post: susanna.salomon@spotlightpr.se

Henkel är ett globalt företag med marknadsledande varumärken som Schwarzkopf, Barnängen, Loctite och Pattex. Henkel är verksamt i hela världen med välkända varumärken och teknologier inom tre affärsområden: tvätt och rengöringsmedel; kosmetik och hygienartiklar; lim, tätning och ytbehandling. Henkel har omkring 47 000 anställda och rapporterade 2013 en omsättning på 16 400 miljoner euro och en vinst på 2 500 miljoner euro. Henkel är listat på den tyska börsen DAX.  Henkel Norden har ca 430 medarbetare och omsatte 213 miljoner euro under 2013.

Taggar: