Tjänsteresor bokas utan krav på kollektivavtal

Report this content

Idag släpper nätverket Schyst resande rapporten ”Hur hållbart reser vi i tjänsten?”. Vi har granskat riktlinjer för tjänsteresor hos 48 svenska organisationer, myndigheter, landsting, kommuner och företag. Vår rapport visar att ytterst få ställer krav på social hållbarhet. Endast ett fåtal ställer krav på att hotell, restauranger och transportföretag ska ha kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor.

Nätverket Schyst resande har granskat resepolicyer i sammanlagt 28 kommuner och landsting, åtta myndigheter, sju ideella organisationer och fem företag. Vår granskning visar att många ställer krav på miljömässig hållbarhet. Däremot är riktlinjerna svaga eller obefintliga när det gäller sociala och ekonomiska aspekter av resor i tjänsten.

- Det borde vara självklart att både offentlig sektor och näringslivet kräver att det ska finnas kollektivavtal för de anställda på hotell, restauranger och transportföretag, säger Therese Guovelin, förbundsordförande för Hotell- och restaurangfacket. Vi vill att fler ställer tuffare sociala krav för sina tjänsteresor. En allmän hänvisning till konventioner för mänskliga rättigheter räcker inte.

Schyst resande kommer med ett antal rekommendationer i rapporten. Nätverket menar att riktlinjer för tjänsteresor måste utvecklas så att de också omfattar sociala krav i syfte att främja hållbar utveckling. Det innebär till exempel att ställa krav på kollektivavtal och ge riktlinjer om hur anställda främjar den lokala ekonomin i fattiga länder. Riktlinjer för tjänsteresor måste vara utformade så att den som bokar en tjänsteresa får ett bättre stöd i vilka konkreta frågor om ekonomiskt och socialt ansvar som bör ställas till researrangörer. Allmänna hänvisningar till ILO:s kärnkonventioner är alltför övergripande, menar Schyst resande.

- Allt resande lämnar sociala och miljömässiga avtryck, säger Helena Myrman, projektledare för Nätverket Schyst resande. I fattiga länder är lokalbefolkningen ofta beroende av turismen som inkomstkälla. Svenska organisationer, företag och offentlig sektor skulle kunna använda sin makt för att ställa krav på schysta villkor för de som jobbar med turism och resande, både i Sverige och utomlands.

Patricia Widergren, pressekreterare Hotell- och restaurangfacket: 070- 48 48 100
Helena Myrman, projektledare Nätverket Schyst resande: 070-257 03 04

Nätverket Schyst resande är ett samarbete mellan Fair Trade Center, Hotell- och restaurangfacket, IOGT-NTO-rörelsen, Svenska kyrkan, Svenska Kyrkans Unga och Unionen. Vi lyfter frågor om hållbar turism, genom till exempel informationsmaterial, utbildningar, seminarium och rapporter. Vi utbildar också Ambassadörer som är ute och föreläser på skolor, företag och organisationer, www.schystresande.se