Investor, SEB och CapMan investerar 100 Mkr i SciBase AB

Report this content

– Världsunik metod för snabb och säker detektion av hudcancer lockar Investor och andra nordiska investerare

Investor Growth Capital kontrollerar efter investeringen tillsammans med de tidigare ägarna SEB Företagsinvest och Capman 80 procent av det svenska medicinteknikbolaget SciBase AB. Investeringen sker i form av en riktad emission. Målet för SciBase AB är att bli världsledande inom tidig upptäckt av hudcancer. ”Att vi nu får Investor Growth Capital som ny ägare är ytterligare ett bevis på att vår metod och teknik är oerhört attraktiv”, säger Christer Wallin, VD för SciBase AB. Motivet till förvärvet är den patenterade metoden för snabb, enkel och säker detektion av hudcancer. “Det är inspirerande att investera i en teknologi med en så stor potential. Det finns idag ett behov inom hälso- och sjukvården för säkrare och snabbare upptäckt av hudcancer och en marknad i miljardklassen som skapar möjligheter för SciBases patenterade metod”, säger Jakob Lindberg, Investor Growth Capital. De befintliga investerarna Capman och SEB står för 50 av de 100 investerade miljonerna. ”Det är fantastiskt roligt att Investor väljer att finansiera SciBase i hård konkurrens med många andra medicintekniska propåer som finns ute på marknaden” säger Viktor Drvota, SEB Företagsinvest och Johan Bennarsten, Capman. Mångårig forskning bakom genombrottet Det ligger över 20 års forskning bakom innovationen. Forskningen har bedrivits vid Karolinska Institutet, under docent Stig Ollmars ledning. Marknadslansering är planerad till 2007-2008. Bland de tilltänkta kunderna finns såväl sjukhus som enskilda kliniker. ”Det finns ett fantastiskt intresse på marknaden för tidig, säker och enkel detektion av hudcancer, och Scibases metod har mottagits mycket positivt. Den kan ge besparingar i form av både liv, lidande, tid och pengar. Vår ambition är bli världsledande inom bekämpandet av hudcancer”, säger Christer Wallin. Vapen mot en av de dödligaste cancerformerna Malignt melanom är den tumörform som har ökat snabbast i Sverige de senaste decennierna. Men med hjälp av en tidig diagnos är närmare 100 procent av fallen möjliga att bota. Med SciBase teknik är det möjligt att upptäcka hudcancer inom loppet av några få minuter. Metoden kräver inte några ingrepp på patienten. Huden undersöks med hjälp av en prob. Spetsen på proben är en engångssensor, som är unik för varje patient. ”De låga initialkostnaderna gör att startsträckan blir kort. Det vinner alla på. Det blir snabbare till diagnos och färre kirurgiska ingrepp, vilket i sin tur leder till besparingar. Men det allra viktigaste är alla liv vi kommer att spara”, säger Christer Wallin. För mer information kontakta: Christer Wallin, VD SciBase AB, 0708-421050 Jakob Lindberg, Investment Manager, Investor Growth Capital, 0705-695471 Viktor Drvota, Business dev. Life science, SEB Företagsinvest, 0702-657915 Johan Bennarsten, Deputy Head of Team, Capman Life Science, 0707-495659 Några av metodens fördelar För patienten: Snabbare svar – ett säkert sätt att upptäcka eller avfärda hudcancer på bara några minuter Inga ingrepp och ingen smärta – patienterna slipper genomgå ingrepp som kan innebära ärr Minskade följdeffekter – avsaknaden av kirurgiska ingrepp innebär minskad risk för infektioner För sjukvården: Fler liv kan räddas – upptäckt av tidig malignt melanom räddar fler liv Minskar antalet onödiga ingrepp – färre kirurgiska ingrepp tack vare säkrare och enklare metod Ökad trygghet i diagnosen – läkarna får tillgång till säkert stöd vid ställandet av diagnos