Dags att hålla koll på insiders igen

InsiderAnalys  - januari 2011

Insiderförsäljningarna på börsen fortsatte under januari och till månadens insideraktie utsågs elektronikbolaget NOTE. Detta framgår av InsiderAnalys från Scientia för januari.

Rapporten avslöjar att insiders fortsätter att sälja aktier i sina egna bolag i större omfattning än normalt även med hänsyn till årstiden. SentimentsIndex som mäter detta uppgick till 23 på den 200-gradiga skalan och befinner sig sedan juli 2010 under det historiska genomsnittet 100.

I rapporten framgår också att aktiviteten återigen sjönk och var på en lägre nivå än normalt. Aktiviteten bland insiders brukar vara låg under januarimånader på grund av det handelsförbud som råder före bolagens rapporter. Men även med hänsyn till detta är aktiviteten lägre än normalt. AktivitetsIndex uppgick till 9 och endast 1 procent av alla insynsregistrerade personer på Stockholmsbörsen gjorde aktieaffärer under månaden vilket kan jämföras med december då 3 procent gjorde affärer.

- Börsåret har börjat trevande och insiders agerande signalerar att vi är på väg mot oroligare tider. Men man ska komma ihåg att det alltid finns något bolag som insiders är positiva till. Insiders har historiskt varit en trygg fyr att följa eftersom de investerar sin egna pengar, säger Erik Lidén, VD för Scientia Fund Management.

MÅNADENS INSIDERAKTIE - NOTE

Till månadens insideraktie utsågs elektronikföretaget NOTE där, bland andra, VD Peter Laveson köpte aktier under månaden. Köpen gjordes vid tre olika tillfällen till kurser i spannet 8-8,40 kronor strax före handelsförbudet som råder för bolagets insiders under perioden 10 januari - 10 februari på grund av att bolaget släpper sitt bokslut för 2010 den 10 februari. Dessutom registrerades flera köp under december på lägre kursnivåer.

- Det är inte alltid i bolagen med de största insiderköpen som vi finner månadens insideraktie. Det som gör NOTE intressant är dels att VD köpte dagarna före handelsförbudet inträdde och att flera köp har skett på kort tid under en stigande kurs, säger Erik Lidén.

Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för januari finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys1.

Erik Lidén, VD 070-2709541 erik.liden@scientia.se

Scientia Fund Management erbjuder fonder med metodisk förvaltning baserad på insiders affärer. Scientia förvaltar idag fonderna Scientia Hedge och Scientia Sverige. För mer information om fondbolaget, besök gärna www.scientia.se.