Fonden Scientia Alpha I byter namn till Scientia Hedge

8 november 2010

Specialfonden Scientia Alpha I byter namn till Scientia Hedge för att bättre spegla fondens placeringsinriktning. Långa placeringar i enskilda aktier enligt InsiderModellen är grundstommen i fonden. I syfte att höja den riskjusterade avkastningen har fonden möjlighet att hedga den generella aktiemarknadsrisken samt placera i med aktiemarknaden negativt korrelerade råvaror som olja och guld.

Scientia har som affärsidé att erbjuda fonder med metodisk förvaltning baserad på insynspersoners aktieaffärer. Förvaltningen utgår från Scientias InsiderModell som baseras på 4 års vetenskaplig forskning. InsiderModellen söker kontinuerligt efter, och agerar på, vissa mönster i insynspersoners sätt att köpa och sälja aktier i sina egna bolag, vilket forskningen har visat är vinstgivande att följa.

Scientia förvaltar specialfonden Scientia Alpha I sedan den 1 juni 2009. Den 1 oktober i år utökades fondutbudet med aktiefonden Scientia Sverige, som uteslutande placerar i aktier efter InsiderModellen.

Namnbytet sker för att tydligare beskriva fondens placeringsinriktning och särskilja sig från den nystartade fonden Scientia Sverige. I fondens strategi ingår att investera cirka 70 procent i likvida svenska aktier enligt InsiderModellen och cirka 30 procent i råvarorna guld och olja. Guld och olja har över långa tidsperioder uppvisat en negativ korrelation med börsen, vilket innebär att de kan reducera risken i en aktieportfölj och ge ett positivt avkastningsbidrag i negativa börsklimat. Strategin innebär också att viss hävstång kan skapas genom att öka placeringarna i de enskilda aktierna men samtidigt hedga motsvarande ökning av marknadsrisken.

- Namnändringen känns naturlig eftersom det bättre beskriver att fonden har vissa komponenter som kan skydda i dåliga börstider och därför har möjlighet att uppnå en bättre riskjusterad avkastning, säger Erik Lidén, VD för Scientia.

Erik Lidén, 070-2709541, erik.liden@scientia.se

Scientia Fund Management erbjuder fonder med metodisk förvaltning baserad på insynspersoners affärer. Scientia förvaltar idag fonderna Scientia Hedge och Scientia Sverige. För mer information om fondbolaget, besök gärna www.scientia.se.