Hög aktivitet när insiders semesterplanerar

InsiderAnalys  - Juni 2010

Aktiviteten är fortsatt hög bland börsens insynspersoner. Detta visar rapporten InsiderAnalys från Scientia Fund Managament för juni.

Rapporten visar att AktivitetsIndex för juni uppgick till 146 på en skala från 0 till 200 och drygt 3 procent av börsens insynspersoner gjorde aktieaffärer under månaden. Detta är betydligt lägre än under föregående månad då aktiviteten var historiskt hög, men samtidigt högt i ett normalperspektiv.

SentimentsIndex, som visar om insynspersoner har köpt eller sålt under månaden, uppgick i juni till 110 på den 200-gradiga skalan. Indexet sjönk från föregående månad men noteringen är i linje med en normal junimånad.

TILLFÄLLIGT AVBROTT I BÖRSUPPGÅNGEN

”I maj-analysen bedömde vi att insiders mycket positiva syn till sina egna bolag indikerade en kommande börsuppgång. På grund av en förnyad global finansoro kom uppgången av sig någonstans i mitten av juni. Får man tro insiders är detta avbrott dock tillfälligt”, säger Erik Lidén, VD för Scientia.

Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för juni finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys.

För ytterligare information kontakta:

Erik Lidén, VD, 070-2709541, erik.liden@scientia.se

Scientia Fund Management erbjuder allmänheten och professionella aktörer fonder med metodisk förvaltning baserad på insynspersoners affärer. Scientia förvaltar idag fonden Scientia Alpha I som placerar efter offentlig information om hur insynspersoner investerar i sina egna bolag. För mer information om fondbolaget, besök gärna www.scientia.se.