Insiders fortsätter sälja

InsiderAnalys  - november 2010

Insiders fortsatte att sälja aktier under november under en stigande aktivitet. Detta framgår av InsiderAnalys från Scientia Fund Managament för november.

Rapporten avslöjar att AktivitetsIndex för november steg till 119 efter att ha noterats till 3 under föregående månad på skalan som sträcker sig från 0 till 200. Omkring 3 procent av alla insynsregistrerade personer på Stockholmsbörsen gjorde aktieaffärer. Detta är mindre än under en normal novembermånad som historiskt sett är den månad med högst insideraktivitet efter majmånader.

SentimentsIndex uppgick i oktober till 56 på den 200-gradiga skalan. Därmed bröts en negativ trend med fallande SentimentsIndex under de senaste fem månaderna. Ett indexvärde som understiger 50 innebär att insiders säljer oftare än normalt.

- Ett fortsatt lågt SentimentsIndex under höjd aktivitet visar att insiders börjar bli negativa till börsen. Om det innebär att de tar gör begränsade vinsthemtagningar eller är på väg att sälja ut i större omfattning återstår att se, säger Erik Lidén, VD för Scientia Fund Management.

MÅNADENS INSIDERAKTIE

Till månadens insideraktie utsågs läkemedelsbolaget Biophausia där VD och två styrelseledamöter gjorde aktieköp under månaden.

- När insiders i bolagets toppskikt köper aktier är det ofta en tydligt positiv signal om aktiens framtida kursutveckling. Därför var det naturligt att utse Biophausia till månadens insideraktie, säger Erik Lidén.

Den fullständiga rapporten InsiderAnalys för november finns på www.scientia.se/web/live/insideranalys1.

För mer information kontakta:

Erik Lidén (VD), 070-2709541 eller på erik.liden@scientia.se.

Scientia Fund Management erbjuder fonder med metodisk förvaltning baserad på insynspersoners affärer. Scientia förvaltar idag fonderna Scientia Hedge och Scientia Sverige. För mer information om fondbolaget, besök gärna www.scientia.se.